Nederland wil koploper worden in duurzame voeding | RetailDetail

Nederland wil koploper worden in duurzame voeding

Nederland wil koploper worden in duurzame voeding

Nederland wil over vijf tot tien jaar wereldwijd koploper zijn in gezonde en duurzame voeding. Dat schrijven staatssecretaris van Economische Zaken Van Dame en minister van Volksgezondheid Schippers in een brief rond de Voedselagenda.

Investeren in innovaties

In de brief geven ze een overzicht van de afspraken die het afgelopen jaar al gemaakt zijn rond een veiliger, gezonder en duurzamer voedselsysteem. Daarnaast wordt ook aangegeven welke stappen de komende jaren moeten gezet worden om op dat vlak wereldwijd koploper te worden.

 

Zo moet er geïnvesteerd worden in innovaties die moeten leiden tot een gezonder voedselaanbod met minder zout, minder verzadigd vet en minder calorieën. Ook moeten jongeren in de toekomst aangezet worden om meer groenten en fruit te eten en moet gezonde voeding een grotere rol krijgen in de zorg. Bij de productie van voeding wordt dan weer ingezet op een landbouw en een levensmiddelenindustrie die is gebaseerd op duurzame grondstoffen en een gezonde bodem en die rekening houdt met klimaat, dierenwelzijn en biodiversiteit.

 

Om de Voedselagenda te ondersteunen zal er vanaf 2017 elk jaar 20 miljoen euro vrijgemaakt worden voor de ondersteuning van innovaties vanuit bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.