Nederlandse bierdrinker drinkt steeds gevarieerder | RetailDetail

Nederlandse bierdrinker drinkt steeds gevarieerder

Nederlandse bierdrinker drinkt steeds gevarieerder
http://www.shutterstock.com/nl/pic-391005625/stock-photo-glasses-of-light-and-dark-beer-on-a-pub-background.html?src=YuLEnmLIuytongEkRPGF-A-1-1

Uit een marktonderzoek van brancheverenging Nederlandse Brouwers blijkt dat de Nederlandse bierdrinker steeds gevarieerder drinkt. Een ruime meerderheid vindt dan ook dat er een uitgebreider bieraanbod te vinden is.

Pils blijft het populairst

Ruim 40 procent van de ondervraagden zegt tegenwoordig voor andere bieren te kiezen ten opzichte van twee jaar geleden. Een derde zegt zelfs vaker voor bier te kiezen dan voor een andere drank, dankzij het meer gevarieerde aanbod. Vooral vrouwen houden van variatie: 51% van hen zegt frequent voor een ander soort bier te kiezen dan twee jaar geleden, terwijl dat bij mannen slechts 37% is. Daarnaast vindt bijna de helft van de duizend ondervraagden het belangrijk dat er meerdere soorten bier op de drankkaart staan bij een horecagelegenheid.

 

80 procent van de ondervraagden zegt maandelijks minstens een keertje pils te drinken, waarmee het nog steeds het populairste bier is, maar ook speciaalbier (30%), biermixen zoals radler (28%) en alcoholvrij bier (24%) doen het goed. De cijfers zijn vergelijkbaar met die van een jaar geleden, toen de opkomst van radlerbieren en alcoholvrij bier ook al duidelijk werd.

 

“We zien dat door het bredere aanbod aan biersoorten, -smaken en -merken de consument vaker kiest voor een glas bier dan voor andere dranken. En binnen de biercategorie stemt de bierdrinker vaker een bier af dat past bij het moment, waarbij Nederlandse en regionale bieren populair zijn”, aldus Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers.

 

Nederlanders kiezen daarvoor wel nog steeds voor bier van Nederlandse makelij: 42% zegt Nederlands bier te drinken, terwijl slechts 26% kiest voor Belgische bieren en 8% gaat voor Duits gerstenat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".