Nederlandse bierdrinker drinkt steeds gevarieerder | RetailDetail

Nederlandse bierdrinker drinkt steeds gevarieerder

Nederlandse bierdrinker drinkt steeds gevarieerder
http://www.shutterstock.com/nl/pic-391005625/stock-photo-glasses-of-light-and-dark-beer-on-a-pub-background.html?src=YuLEnmLIuytongEkRPGF-A-1-1

Uit een marktonderzoek van brancheverenging Nederlandse Brouwers blijkt dat de Nederlandse bierdrinker steeds gevarieerder drinkt. Een ruime meerderheid vindt dan ook dat er een uitgebreider bieraanbod te vinden is.

Pils blijft het populairst

Ruim 40 procent van de ondervraagden zegt tegenwoordig voor andere bieren te kiezen ten opzichte van twee jaar geleden. Een derde zegt zelfs vaker voor bier te kiezen dan voor een andere drank, dankzij het meer gevarieerde aanbod. Vooral vrouwen houden van variatie: 51% van hen zegt frequent voor een ander soort bier te kiezen dan twee jaar geleden, terwijl dat bij mannen slechts 37% is. Daarnaast vindt bijna de helft van de duizend ondervraagden het belangrijk dat er meerdere soorten bier op de drankkaart staan bij een horecagelegenheid.

 

80 procent van de ondervraagden zegt maandelijks minstens een keertje pils te drinken, waarmee het nog steeds het populairste bier is, maar ook speciaalbier (30%), biermixen zoals radler (28%) en alcoholvrij bier (24%) doen het goed. De cijfers zijn vergelijkbaar met die van een jaar geleden, toen de opkomst van radlerbieren en alcoholvrij bier ook al duidelijk werd.

 

“We zien dat door het bredere aanbod aan biersoorten, -smaken en -merken de consument vaker kiest voor een glas bier dan voor andere dranken. En binnen de biercategorie stemt de bierdrinker vaker een bier af dat past bij het moment, waarbij Nederlandse en regionale bieren populair zijn”, aldus Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers.

 

Nederlanders kiezen daarvoor wel nog steeds voor bier van Nederlandse makelij: 42% zegt Nederlands bier te drinken, terwijl slechts 26% kiest voor Belgische bieren en 8% gaat voor Duits gerstenat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.