Nederlandse bierdrinker drinkt steeds gevarieerder

Nederlandse bierdrinker drinkt steeds gevarieerder
http://www.shutterstock.com/nl/pic-391005625/stock-photo-glasses-of-light-and-dark-beer-on-a-pub-background.html?src=YuLEnmLIuytongEkRPGF-A-1-1

Uit een marktonderzoek van brancheverenging Nederlandse Brouwers blijkt dat de Nederlandse bierdrinker steeds gevarieerder drinkt. Een ruime meerderheid vindt dan ook dat er een uitgebreider bieraanbod te vinden is.

Pils blijft het populairst

Ruim 40 procent van de ondervraagden zegt tegenwoordig voor andere bieren te kiezen ten opzichte van twee jaar geleden. Een derde zegt zelfs vaker voor bier te kiezen dan voor een andere drank, dankzij het meer gevarieerde aanbod. Vooral vrouwen houden van variatie: 51% van hen zegt frequent voor een ander soort bier te kiezen dan twee jaar geleden, terwijl dat bij mannen slechts 37% is. Daarnaast vindt bijna de helft van de duizend ondervraagden het belangrijk dat er meerdere soorten bier op de drankkaart staan bij een horecagelegenheid.

 

80 procent van de ondervraagden zegt maandelijks minstens een keertje pils te drinken, waarmee het nog steeds het populairste bier is, maar ook speciaalbier (30%), biermixen zoals radler (28%) en alcoholvrij bier (24%) doen het goed. De cijfers zijn vergelijkbaar met die van een jaar geleden, toen de opkomst van radlerbieren en alcoholvrij bier ook al duidelijk werd.

 

“We zien dat door het bredere aanbod aan biersoorten, -smaken en -merken de consument vaker kiest voor een glas bier dan voor andere dranken. En binnen de biercategorie stemt de bierdrinker vaker een bier af dat past bij het moment, waarbij Nederlandse en regionale bieren populair zijn”, aldus Cees-Jan Adema van de Nederlandse Brouwers.

 

Nederlanders kiezen daarvoor wel nog steeds voor bier van Nederlandse makelij: 42% zegt Nederlands bier te drinken, terwijl slechts 26% kiest voor Belgische bieren en 8% gaat voor Duits gerstenat.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top