Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback | RetailDetail

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback
Shutterstock

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Weinig investeringen

 De producten van zowel Droste als Verkade zijn de voorbije jaren bijna volledig verdwenen uit de supermarkt. Ze zijn daarbij vervangen door de producten van internationale spelers als Milka en Ferrero, maar met Tony’s Chocolonely en de huismerken is er ook lokaal heel wat concurrentie bijgekomen. In combinatie met minder investeringen zijn de merken zo naar de achtergrond verdwenen.

 

Droste en Verkade zijn immers in handen gekomen van bedrijven die vooral hebben gesnoeid in de investeringen en in het aanbod. Droste is daarbij in handen van het Zwitserse Hosta, terwijl Verkade tot 2015 onderdeel was van United Biscuits. Omdat de investeringen op een laag pitje stonden, was er ook amper vernieuwing bij de merken, terwijl een bedrijf als Tony’s Chocolonely net de ene nieuwe smaak na de andere op de markt bracht. Zelfs een huismerk als Delicata van Albert Heijn ging daar gedeeltelijk in mee.

 

Comeback

Sinds kort zijn beide merken echter bezig aan projecten waarmee ze terug hun plekje op de markt terug willen innemen. Zo heeft Droste de marketing en verkoop teruggebracht naar de chocoladefabriek in Vaassen en wordt er gewerkt aan nieuwe smaken. “Niet meteen vijgen, maar wel bijvoorbeeld witte chocolade met koffiesmaak”, zegt Menno van den Bosch aan het FD.

 

Verkade is sinds twee jaar dan weer in handen van het Turkse Yildiz, dat al zijn snoepmerken heeft ondergebracht in het aparte bedrijf Pladis. “Dat wordt als een startup geleid en dat betekent investeren in groei en innovatie”, zegt Koen Regout, directeur bij Verkade. Ook onderdeel van Pladis is het Belgische Godiva, dat als chocolademerk aan een immense groei bezig is. Volgens Regout is er in de afgelopen acht maanden al meer vernieuwd dan in de voorbije acht jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.