Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback | RetailDetail

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback
Shutterstock

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Weinig investeringen

 De producten van zowel Droste als Verkade zijn de voorbije jaren bijna volledig verdwenen uit de supermarkt. Ze zijn daarbij vervangen door de producten van internationale spelers als Milka en Ferrero, maar met Tony’s Chocolonely en de huismerken is er ook lokaal heel wat concurrentie bijgekomen. In combinatie met minder investeringen zijn de merken zo naar de achtergrond verdwenen.

 

Droste en Verkade zijn immers in handen gekomen van bedrijven die vooral hebben gesnoeid in de investeringen en in het aanbod. Droste is daarbij in handen van het Zwitserse Hosta, terwijl Verkade tot 2015 onderdeel was van United Biscuits. Omdat de investeringen op een laag pitje stonden, was er ook amper vernieuwing bij de merken, terwijl een bedrijf als Tony’s Chocolonely net de ene nieuwe smaak na de andere op de markt bracht. Zelfs een huismerk als Delicata van Albert Heijn ging daar gedeeltelijk in mee.

 

Comeback

Sinds kort zijn beide merken echter bezig aan projecten waarmee ze terug hun plekje op de markt terug willen innemen. Zo heeft Droste de marketing en verkoop teruggebracht naar de chocoladefabriek in Vaassen en wordt er gewerkt aan nieuwe smaken. “Niet meteen vijgen, maar wel bijvoorbeeld witte chocolade met koffiesmaak”, zegt Menno van den Bosch aan het FD.

 

Verkade is sinds twee jaar dan weer in handen van het Turkse Yildiz, dat al zijn snoepmerken heeft ondergebracht in het aparte bedrijf Pladis. “Dat wordt als een startup geleid en dat betekent investeren in groei en innovatie”, zegt Koen Regout, directeur bij Verkade. Ook onderdeel van Pladis is het Belgische Godiva, dat als chocolademerk aan een immense groei bezig is. Volgens Regout is er in de afgelopen acht maanden al meer vernieuwd dan in de voorbije acht jaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".