Nederlandse horeca groeit harder dan Europees gemiddelde

Nederlandse horeca groeit harder dan Europees gemiddelde
http://www.shutterstock.com/nl/pic-211747996/

De Nederlandse horeca is sinds het dieptepunt van de crisis eind 2009 sterker gegroeid dan het Europees gemiddelde. Gemiddeld groeide die in Europa met 20 procent, maar in Nederland wordt afgeklokt op een groei van 24 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

 

Aandeel in economie gestegen

Sinds het vierde kwartaal van 2013 ligt het niveau van de horeca al terug boven dat van voor de crisis en de omzet is sindsdien ook onafgebroken blijven stijgen. Daardoor is ook het aandeel van de horeca in de Nederlandse economie gestegen: van 1,7 procent in 2007 naar 1,8 procent in 2015. In 2010 was er nochtans even een dip naar 1,6 procent.

 

Er zijn wel vier landen die harder zijn gegroeid dan Nederland in dezelfde periode. Oostenrijk (+ 27,7 procent), België (+ 31,7 procent), Frankrijk (+ 28,5 procent) en Polen (+ 62,4 procent) deden het allemaal nog beter dan Nederland.

 

Nederland heeft wel iets minder mensen in dienst in de horeca dan het Europese gemiddelde. In Nederland waren er in 2014 374.000 werknemers aan de slag, goed voor 4,3 procent van alle werkzame personen. In Europa is dat gemiddeld 4,8 procent. Dat cijfer wordt wel sterk beïnvloed door de toeristische landen, waar dat aantal een stuk hoger ligt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top