Nederlandse horeca groeit harder dan Europees gemiddelde

Nederlandse horeca groeit harder dan Europees gemiddelde

Nederlandse horeca groeit harder dan Europees gemiddelde
http://www.shutterstock.com/nl/pic-211747996/

De Nederlandse horeca is sinds het dieptepunt van de crisis eind 2009 sterker gegroeid dan het Europees gemiddelde. Gemiddeld groeide die in Europa met 20 procent, maar in Nederland wordt afgeklokt op een groei van 24 procent. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

 

Aandeel in economie gestegen

Sinds het vierde kwartaal van 2013 ligt het niveau van de horeca al terug boven dat van voor de crisis en de omzet is sindsdien ook onafgebroken blijven stijgen. Daardoor is ook het aandeel van de horeca in de Nederlandse economie gestegen: van 1,7 procent in 2007 naar 1,8 procent in 2015. In 2010 was er nochtans even een dip naar 1,6 procent.

 

Er zijn wel vier landen die harder zijn gegroeid dan Nederland in dezelfde periode. Oostenrijk (+ 27,7 procent), België (+ 31,7 procent), Frankrijk (+ 28,5 procent) en Polen (+ 62,4 procent) deden het allemaal nog beter dan Nederland.

 

Nederland heeft wel iets minder mensen in dienst in de horeca dan het Europese gemiddelde. In Nederland waren er in 2014 374.000 werknemers aan de slag, goed voor 4,3 procent van alle werkzame personen. In Europa is dat gemiddeld 4,8 procent. Dat cijfer wordt wel sterk beïnvloed door de toeristische landen, waar dat aantal een stuk hoger ligt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.