Neemt de impact van wijnfestivals af?

Steeds vroeger – al eind augustus en begin september – beginnen de supermarktketens met de verkoop van hun najaarswijnen. Dat doen ze bij middel van hun vermaarde wijnfestivals. Ziet de consument door het bos de bomen nog wel?

 

Wijnsolden in zicht

"Iedereen wil de eerste zijn en een graantje meepikken natuurlijk," weet wijnkenner Alain Bloeykens. "Bij sommige enseignes begint het nu al vanaf eind augustus. Alleen Spar blijft in oktober zitten. Ik kan wel begrijpen dat daar commerciële redenen voor zijn, maar de consument heeft op dat moment, met de start van het schooljaar, toch andere (financiële) zorgen dan wijn, denk ik zo..."

 

Folders bestuderen

Ziet de consument door het bos de bomen nog wel? "Dat is een probleem aan het worden," vindt Bloeykens. "Je moet alle folders grondig bestuderen om te weten wat wanneer en tot wanneer in promotie staat. Bij Colruyt zijn er zelfs drie golven, en Carrefour Hyper biedt andere wijnen op andere momenten dan Market. Vroeger was de festivalperiode kort en intens, terwijl ze nu van eind augustus zelfs tot aan de feestdagen duurt. De harddiscounters zijn immers mee op de kar gesprongen, en Aldi en Lidl bieden een paar wijnen aan tot de voorraad op is, dus zonder einddatum..."

 

Koopjesperiode

Het accent ligt volledig op het promotionele karakter. "Dat klopt. In de lentefestivals kun je nog kennismaken met nieuwigheden die op het schap komen, terwijl de najaarsfestivals totaal op koopjes georiënteerd zijn: promoties, promoties, promoties...! Voor de consument is het echt wel uitkijken geblazen om te weten wat precies tegen welke prijs te koop is. Je hebt immers kortingen per fles, groepskortingen (4+2, 3+3, 2+1, 1+1 – noem maar op...) én ook nog eens extra bonuspunten op de getrouwheidskaart. Daar staat tegenover dat het aanbod immens is. Nergens in Europa is het zo groot."

 

Tendensen

Mensen kopen wijn om weg te leggen of om meteen te drinken, of ze slaan al in voor de feestperiode. Zijn de consumptietrends aan het schuiven? "De grote Franse wijnen (Bordeaux, Bourgogne) laten van hun pluimen, zoveel is zeker. Bordeaux is 30% marktaandeel kwijt, al komen nu de topjaren 2015-2016 op het schap, dus dat zou voor enig herstel kunnen zorgen. Volgend jaar komt daar dan wel weer rampjaar 2017 achteraan... De ruimdenkende Belgische consument staat evenwel open voor wijnen uit andere Europese landen en zelfs van overal in de wereld. Er duiken tegenwoordig zelfs 'in & out'-aanbiedingen op uit onbekende wijnlanden als Georgië, Roemenië, Brazilië en zelfs Patagonië..."

 

Alcoholvrij

Die in & out's zie je meer en meer, merkt Alain Bloeykens op. "Die wijnen komen één keer op het schap en daarna... op is op! Daar moet de consument dus mee opletten: je ontdekt iets nieuws, vindt het lekker, wil er nog wel wat van inslaan en... noppes!" Stijgt het alcoholvrije segment, zoals bij de bieren? "Er is wel een stijging, ja. Colruyt beweert zelfs met 30%, maar in een kleine niche is een grote groei natuurlijk niet zo moeilijk en het betekent niet zo veel. Het probleem is dat dé manier om een lekkere alcoholvrije wijn te maken, nog niet gevonden is. Door de extractie van de alcohol is het evenwicht wat weg. We zijn er nog niet en de echte wijnliefhebber blijft wat op zijn honger."

 

20 jaar Megavino

Van 19 tot 21 oktober 2018 vindt de jubileumeditie plaats van het jaarlijkse wijnevenement Megavino op Brussels Expo. Gastland is... België! Vlaamse en Waalse wijnbouwers zullen er zonder communautaire besognes samen één stand bemannen om met wijn van eigen bodem uit te pakken. Als alles goed gaat, zal naar alle waarschijnlijkheid het koningskoppel Filip en Mathilde de officiële opening verzorgen. De wijnconsumptie in België mag dan lichtjes dalen – wat historisch is, al is er door de keuze voor kwaliteitswijnen in waarde nog wel een stijging van 8-9% – een overzicht als Megavino met wijnen uit maar liefst 35 wijnlanden blijft uniek.