Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over? | RetailDetail

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?
Foto: Fever-Tree

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

 

Lieveling in de gin-tonic...

Sinds bekend raakte dat Unilever-directeur Kevin Havelock toetreedt tot de raad van bestuur van Fevertree Drinks is het aandeel van de frisdrankproducent met 10% gestegen. Daar kan maar één reden voor zijn, speculeren analisten en beursbeleggers, namelijk dat Unilever Fever-Tree wil overnemen. Momenteel heeft Unilever alleen (ijs)theemerken (wereldwijd vooral Lipton, maar ook onder meer PG Tips in het Verenigd Koninkrijk en Brisk in de Verenigde Staten), dus het populaire mixertje zou een welkome aanvulling kunnen zijn.

 

Fever-Tree doet het de laatste jaren erg goed, aangezien het zich wist te positioneren als premium-mixtonic tijdens de gin-tonic-hype. Die bleek dan ook nog eens duurzamer te zijn dan verwacht: op drie jaar tijd zag Fevertree Drinks zijn operationele winst (ebitda) met liefst 102% toenemen tot 25,2 miljoen pond (28 miljoen euro).

 

... en lieveling op de beurs

Ook op de beurs is Fevertree Drinks graag gezien: het aandeel verhoogde zijn waarde in de voorbije drie jaar met 1200%. Vandaag kwam daar dankzij de speculaties nog een nieuwe groeispurt van ongeveer 10% bij, goed voor een totale marktwaarde van circa 2,7 miljard pond (3,1 miljard euro), observeert De Tijd. De tonicproducent is sinds 2014 beursgenoteerd.

 

De Britten Charles Rolls en Tim Warrillow richtten Fevertree Drinks in 2005 op en zijn beiden nog minderheidsaandeelhouders, met elk respectievelijk 11,2 en 5,3% in handen. In de eerste helft van het boekjaar 2017 tekende het frisdrankbedrijf een omzetstijging van liefst 77% op. Het boekte toen een omzet van 71,9 miljoen pond of 82 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.