Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over? | RetailDetail

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?
Foto: Fever-Tree

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

 

Lieveling in de gin-tonic...

Sinds bekend raakte dat Unilever-directeur Kevin Havelock toetreedt tot de raad van bestuur van Fevertree Drinks is het aandeel van de frisdrankproducent met 10% gestegen. Daar kan maar één reden voor zijn, speculeren analisten en beursbeleggers, namelijk dat Unilever Fever-Tree wil overnemen. Momenteel heeft Unilever alleen (ijs)theemerken (wereldwijd vooral Lipton, maar ook onder meer PG Tips in het Verenigd Koninkrijk en Brisk in de Verenigde Staten), dus het populaire mixertje zou een welkome aanvulling kunnen zijn.

 

Fever-Tree doet het de laatste jaren erg goed, aangezien het zich wist te positioneren als premium-mixtonic tijdens de gin-tonic-hype. Die bleek dan ook nog eens duurzamer te zijn dan verwacht: op drie jaar tijd zag Fevertree Drinks zijn operationele winst (ebitda) met liefst 102% toenemen tot 25,2 miljoen pond (28 miljoen euro).

 

... en lieveling op de beurs

Ook op de beurs is Fevertree Drinks graag gezien: het aandeel verhoogde zijn waarde in de voorbije drie jaar met 1200%. Vandaag kwam daar dankzij de speculaties nog een nieuwe groeispurt van ongeveer 10% bij, goed voor een totale marktwaarde van circa 2,7 miljard pond (3,1 miljard euro), observeert De Tijd. De tonicproducent is sinds 2014 beursgenoteerd.

 

De Britten Charles Rolls en Tim Warrillow richtten Fevertree Drinks in 2005 op en zijn beiden nog minderheidsaandeelhouders, met elk respectievelijk 11,2 en 5,3% in handen. In de eerste helft van het boekjaar 2017 tekende het frisdrankbedrijf een omzetstijging van liefst 77% op. Het boekte toen een omzet van 71,9 miljoen pond of 82 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.