Nestlé boekt laagste omzetgroei sinds 2009

Nestlé boekt laagste omzetgroei sinds 2009

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé zag zijn omzetgroei vorig jaar flink vertragen, onder meer als gevolg van de veranderende vraag in China. De winst steeg wel fors dankzij de verkoop van een belang in L'Oréal.

Omzetgroei onder druk

De omzet van 's werelds grootste voedingsmiddelenconcern steeg 4,5% op autonome basis (exclusief desinvesteringen en wisselkoerseffecten) tot 91,6 miljard Zwitserse frank, zo'n 85 miljard euro. Dat is de laagste omzetgroei sinds 2009, zo moet de Belgische CEO Paul Bulcke toegeven.

 

Het is meteen het tweede jaar op rij dat Nestlé een omzetgroei beneden zijn langetermijndoelstelling van +5% meldt. De voedingsindustrie kampt wereldwijd al langer met een uitdagende handelsomgeving: een volatiel en zeer concurrentieel klimaat in het Westen, economische problemen in Rusland en Oekraïne, onrust in het Midden-Oosten en veranderend koopgedrag van Chinese consumenten.

 

De grootste groeivertraging komt dan ook op rekening van de regio Azië-Afrika: de groei valt er terug van +5,6% in 2013 tot +2,6% in 2014. "De tragere groei in die regio is vooral te wijten aan onze grootste markt, China", klinkt het op de hoofdzetel in het Zwitserse Vevey. De Amerika's gaan er organisch 5% op vooruit, Europa groeit +1,5%.

 

Productmatig vertoont Nutrition de grootste groei (+8,7%), gevolgd door diervoeding (+5,6%), dranken (+5,4%) en zuivel (+3,4%). Enkel de divisie kant-en-klaarmaaltijden gaat erop achteruit.

 

Fors hogere winst

De producent van KitKat, Maggi, Nespresso, Nescafe en vele andere merken boekte over 2014 wel een fors hogere winst dankzij de verkoop van haar belang in L'Oréal: de nettowinst klokte af op 14,5 miljard Zwitserse frank (net geen 13,5 miljard euro), een toename van 45% ten opzichte van 2013 en heel wat beter dan de 10,3 miljard waar analisten van uitgingen.

 

Al bij al toont Paul Bulcke zich meer dan tevreden: "Dit zijn sterke resultaten,die stoelen op de mooie groei van de voorbije jaren en gerealiseerd in een futloze handelsomgeving. Ze bewijzen de intrinsieke krachten van Nestlé: het engagement van onze medewerkers, onze wereldwijde aanwezigheid, de sterkte van onze merkenportefeuille en de kwaliteit van onze innovatie."

 

De Belgische topman verwacht dat "2015 op 2014 zal gelijken" en mikt voor dit jaar op een "organische omzetgroei van 5%" en een "verbetering van de winstmarges".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fastfoodketen Five Guys geeft Antwerpen Belgische primeur

18/12/2017

Op de De Keyserlei in Antwerpen opent binnenkort de eerste Belgische vestiging van de Amerikaanse fastfoodketen Five Guys. De huurovereenkomst voor het pand is ondertekend, de opening volgt begin volgend jaar.

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

18/12/2017

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Test-Aankoop: Colruyt blijft de goedkoopste, AH volgt

18/12/2017

Colruyt blijft zijn belofte van ‘laagste prijzen’ waarmaken, concludeert Test-Aankoop dit jaar opnieuw in zijn jaarlijkse prijsvergelijking. Toch stijgt de druk op de Halse supermarktketen.

 

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Back to top