Nestlé investeert in Rusland en in "zero waste"

Nestlé investeert in Rusland en in "zero waste"

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé heeft zopas een gloednieuwe fabriek ingehuldigd in Rusland. Tegelijk wil de groep tegen 2020 al zijn fabrieken laten produceren volgens het "zero waste"-principe en kondigt topman Bulcke (foto) een "diepgaande screening" van alle activiteiten aan.

Elfde fabriek in Rusland

De nieuwste fabriek van Nestlé, goed voor een investering van 60 miljoen euro is zopas geopend in Viazniki, ten oosten van Moskou. De fabriek heeft een capaciteit van 30.000 ton Maggi-producten per jaar en zal onder meer kruiden, sauzen, instantsoepen, bouillons en puree produceren.

 

De productie is bestemd voor de lokale Russische markt en voor export naar voormalige Sovjet-republieken. De fabriek, meteen de elfde van Nestlé in Rusland, biedt werk aan 600 mensen.

 

"Geen fabrieksafval" tegen 2020

Nestlé, dat alleen al in Europa 150 fabrieken telt, wil dat ten laatste in 2020 alle Europese vestigingen produceren volgens het "zero waste"-principe. Dat heeft vicepresident Laurent Freixe, Nestlé's verantwoordelijke voor Europa, in Brussel bekendgemaakt tijdens een congres rond duurzame voeding.

 

Nestlé runde eind 2012 al 39 "zero waste"-fabrieken (waarvan 25 in Europa, vooral in Groot-Brittannië en thuisland Zwitserland). "Zero waste" betekent dat de fabriek in kwestie geen fabrieksafval stort of verbrandt zonder energierecuperatie.

 

"Underperformers" in de etalage

Nestlé boekte tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een omzet van 68,4 miljard Zwitserse frank (ruim 55 miljard euro). Dat is 4,4% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het concern verwacht voor het volledige jaar een organische groei van "ongeveer 5%".

 

Samen met de kwartaalresultaten kondigde topman Bulcke ook aan dat Nestlé al zijn activiteiten onder de loep gaat nemen en van plan is om die activiteiten die onvoldoende presteren, van de hand te doen. "Zo'n optimalisering van de portefeuille, die 1.800 sectoren telt, is niet nieuw", zei Bulcke, maar het concern zegt wel doortastender te zullen optreden dan in het verleden.

 

De topman wilde geen namen noemen, maar analisten speculeren vooral op de energierepenproducent PowerBar, dermatologiespecialist Galderma en Herta, bekend van onder meer taartdeeg en pizza's.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Meer buurtsupermarkten de hele dag open op zondag?

15/01/2018

Buurtwinkels met meer dan vijf medewerkers moeten op zondag de hele dag open kunnen blijven, vindt het NSZ. De zelfstandigenvereniging pleit ervoor om de personeelslimiet op te trekken naar tien. Maar dat is minder evident dan het klinkt, zegt Unizo.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Back to top