Nestlé investeert in Rusland en in "zero waste"

Nestlé investeert in Rusland en in "zero waste"

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé heeft zopas een gloednieuwe fabriek ingehuldigd in Rusland. Tegelijk wil de groep tegen 2020 al zijn fabrieken laten produceren volgens het "zero waste"-principe en kondigt topman Bulcke (foto) een "diepgaande screening" van alle activiteiten aan.

Elfde fabriek in Rusland

De nieuwste fabriek van Nestlé, goed voor een investering van 60 miljoen euro is zopas geopend in Viazniki, ten oosten van Moskou. De fabriek heeft een capaciteit van 30.000 ton Maggi-producten per jaar en zal onder meer kruiden, sauzen, instantsoepen, bouillons en puree produceren.

 

De productie is bestemd voor de lokale Russische markt en voor export naar voormalige Sovjet-republieken. De fabriek, meteen de elfde van Nestlé in Rusland, biedt werk aan 600 mensen.

 

"Geen fabrieksafval" tegen 2020

Nestlé, dat alleen al in Europa 150 fabrieken telt, wil dat ten laatste in 2020 alle Europese vestigingen produceren volgens het "zero waste"-principe. Dat heeft vicepresident Laurent Freixe, Nestlé's verantwoordelijke voor Europa, in Brussel bekendgemaakt tijdens een congres rond duurzame voeding.

 

Nestlé runde eind 2012 al 39 "zero waste"-fabrieken (waarvan 25 in Europa, vooral in Groot-Brittannië en thuisland Zwitserland). "Zero waste" betekent dat de fabriek in kwestie geen fabrieksafval stort of verbrandt zonder energierecuperatie.

 

"Underperformers" in de etalage

Nestlé boekte tijdens de eerste negen maanden van dit jaar een omzet van 68,4 miljard Zwitserse frank (ruim 55 miljard euro). Dat is 4,4% meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het concern verwacht voor het volledige jaar een organische groei van "ongeveer 5%".

 

Samen met de kwartaalresultaten kondigde topman Bulcke ook aan dat Nestlé al zijn activiteiten onder de loep gaat nemen en van plan is om die activiteiten die onvoldoende presteren, van de hand te doen. "Zo'n optimalisering van de portefeuille, die 1.800 sectoren telt, is niet nieuw", zei Bulcke, maar het concern zegt wel doortastender te zullen optreden dan in het verleden.

 

De topman wilde geen namen noemen, maar analisten speculeren vooral op de energierepenproducent PowerBar, dermatologiespecialist Galderma en Herta, bekend van onder meer taartdeeg en pizza's.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een succesvolle test in de hypermarkt van Bièrges aanvaardt Carrefour nu bij alle hypermarkten en bij Carrefour Markets in eigen beheer herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen. Zo wil de groep de afvalberg helpen reduceren.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top