Nestlé kan opnieuw niet voldoen aan verwachtingen | RetailDetail

Nestlé kan opnieuw niet voldoen aan verwachtingen

Nestlé kan opnieuw niet voldoen aan verwachtingen

Het Zwitserse foodconcern Nestlé heeft opnieuw de verwachtingen niet kunnen inlossen. In 2015 liet het dan wel een organische groei van 4,2 procent optekenen, dat was beneden de voorspellingen, die een groei van 5 procent hadden voorzien.

 

Grote druk wisselkoersen

De totale omzet van Nestlé in 2015 bedroeg 88,8 miljard Zwitserse frank (80,5 miljard euro). Dat is een daling ten opzichte van 2015 toen de omzet strandde op 91,6 miljard Zwitserse frank (83 miljard euro). Grote boosdoener voor die omzetdaling waren de wisselkoersen, die de resultaten met 7,4 procent drukten. Op autonome basis was er dus wel een groei van 4,2 procent.

 

De nettowinst kwam ook lager uit op 9,5 miljard Zwitserse frank (8,6 miljard euro). In 2014 was er nog sprake van een nettowinst van 14,9 miljard Zwitserse frank (13,5 miljard euro).

 

In de knoop met noedels

Net als veel andere bedrijven heeft Nestlé momenteel moeite om te groeien in Azië. Daar ging de omzet in 2015 met slechts een halve procent de hoogte in. De trage groei is voor een groot stuk te wijten aan een schandaal rond de noedels van Maggi in India, wat leidde tot een grote terugroepactie.

 

In Noord-Amerika kon Nestlé wel goede cijfers voorleggen, met een groei van 5,5 procent. Dat was te danken aan de herlancering van diepvriesmerken Lean Cuisine en Stouffer’s, nu met meer gezonde recepten.

 

Nestlé verwacht in 2016 een gelijkaardige autonome omzetgroei van ongeveer 4 procent. Dat is opnieuw lager dan de doelstelling op lange termijn, waarin Nestlé zei te mikken op een groei van 5 tot 6 procent. Nestlé verwacht dat de prijzen ook in 2016 onder druk zullen blijven staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top