Nestlé kan opnieuw niet voldoen aan verwachtingen | RetailDetail

Nestlé kan opnieuw niet voldoen aan verwachtingen

Nestlé kan opnieuw niet voldoen aan verwachtingen

Het Zwitserse foodconcern Nestlé heeft opnieuw de verwachtingen niet kunnen inlossen. In 2015 liet het dan wel een organische groei van 4,2 procent optekenen, dat was beneden de voorspellingen, die een groei van 5 procent hadden voorzien.

 

Grote druk wisselkoersen

De totale omzet van Nestlé in 2015 bedroeg 88,8 miljard Zwitserse frank (80,5 miljard euro). Dat is een daling ten opzichte van 2015 toen de omzet strandde op 91,6 miljard Zwitserse frank (83 miljard euro). Grote boosdoener voor die omzetdaling waren de wisselkoersen, die de resultaten met 7,4 procent drukten. Op autonome basis was er dus wel een groei van 4,2 procent.

 

De nettowinst kwam ook lager uit op 9,5 miljard Zwitserse frank (8,6 miljard euro). In 2014 was er nog sprake van een nettowinst van 14,9 miljard Zwitserse frank (13,5 miljard euro).

 

In de knoop met noedels

Net als veel andere bedrijven heeft Nestlé momenteel moeite om te groeien in Azië. Daar ging de omzet in 2015 met slechts een halve procent de hoogte in. De trage groei is voor een groot stuk te wijten aan een schandaal rond de noedels van Maggi in India, wat leidde tot een grote terugroepactie.

 

In Noord-Amerika kon Nestlé wel goede cijfers voorleggen, met een groei van 5,5 procent. Dat was te danken aan de herlancering van diepvriesmerken Lean Cuisine en Stouffer’s, nu met meer gezonde recepten.

 

Nestlé verwacht in 2016 een gelijkaardige autonome omzetgroei van ongeveer 4 procent. Dat is opnieuw lager dan de doelstelling op lange termijn, waarin Nestlé zei te mikken op een groei van 5 tot 6 procent. Nestlé verwacht dat de prijzen ook in 2016 onder druk zullen blijven staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".