Nestlé kan opnieuw niet voldoen aan verwachtingen | RetailDetail

Nestlé kan opnieuw niet voldoen aan verwachtingen

Nestlé kan opnieuw niet voldoen aan verwachtingen

Het Zwitserse foodconcern Nestlé heeft opnieuw de verwachtingen niet kunnen inlossen. In 2015 liet het dan wel een organische groei van 4,2 procent optekenen, dat was beneden de voorspellingen, die een groei van 5 procent hadden voorzien.

 

Grote druk wisselkoersen

De totale omzet van Nestlé in 2015 bedroeg 88,8 miljard Zwitserse frank (80,5 miljard euro). Dat is een daling ten opzichte van 2015 toen de omzet strandde op 91,6 miljard Zwitserse frank (83 miljard euro). Grote boosdoener voor die omzetdaling waren de wisselkoersen, die de resultaten met 7,4 procent drukten. Op autonome basis was er dus wel een groei van 4,2 procent.

 

De nettowinst kwam ook lager uit op 9,5 miljard Zwitserse frank (8,6 miljard euro). In 2014 was er nog sprake van een nettowinst van 14,9 miljard Zwitserse frank (13,5 miljard euro).

 

In de knoop met noedels

Net als veel andere bedrijven heeft Nestlé momenteel moeite om te groeien in Azië. Daar ging de omzet in 2015 met slechts een halve procent de hoogte in. De trage groei is voor een groot stuk te wijten aan een schandaal rond de noedels van Maggi in India, wat leidde tot een grote terugroepactie.

 

In Noord-Amerika kon Nestlé wel goede cijfers voorleggen, met een groei van 5,5 procent. Dat was te danken aan de herlancering van diepvriesmerken Lean Cuisine en Stouffer’s, nu met meer gezonde recepten.

 

Nestlé verwacht in 2016 een gelijkaardige autonome omzetgroei van ongeveer 4 procent. Dat is opnieuw lager dan de doelstelling op lange termijn, waarin Nestlé zei te mikken op een groei van 5 tot 6 procent. Nestlé verwacht dat de prijzen ook in 2016 onder druk zullen blijven staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.