Nestlé legt de lat hoger | RetailDetail

Nestlé legt de lat hoger

Nestlé legt de lat hoger

Nestlé legt de lat hoger: de Zwitserse voedingsgigant mikt de komende jaren op een sterkere omzetgroei én op hogere operationele marges. Dat moet lukken dankzij groeiende segmenten als mineraalwater, dierenverzorging, babyvoeding en koffie.

Dubbele doelstelling

Concreet wil Nestlé de komende jaren zijn omzet organisch met 5% optrekken, waar het vorig jaar slechts uitkwam op een toename met 3,2% (het laagste peil in twintig jaar). Tegelijk moet de operationele winstmarge omhoog van 16% in 2016 naar 17,5% à 18,5% tegen 2020.

 

De verhoogde doelstellingen zijn een antwoord op het ongenoegen bij een aantal aandeelhouders. Onder meer de activistische aandeelhouder Dan Loeb, die met zijn hefboomfonds Third Point 1,25% van de aandelen bezit, oefende druk uit op het management. Hij vond de commerciële prestaties van het bedrijf ondermaats. Verder drong hij aan op een verkoop van de participatie in het cosmeticaconcern L’Oréal.

 

Druk op de verkoop

Topman Mark Schneider probeert daar nu een antwoord op te geven. Hij wil het belang van traditionele consumentengoederen in de omzet verlagen omdat de verkoop ervan onder druk staat, onder meer wegens de weerstand tegen de verkoop van suikerhoudende producten. Tevens nemen nieuwe voedingsconcepten een deel van de markt in.

 

De groei moet de komende maanden dan ook vooral komen uit productcategorieën die het wel goed doen zoals flessenwater, koffie, kindervoeding en producten voor gezelschapsdieren en voorts uit producten die goed zijn voor de gezondheid. Schneider geeft daarbij wel toe dat het niet makkelijk wordt om tegelijk aan te sturen op een hogere omzet en hogere winstmarges.

 

Acquisities

Naast de autonome groei komen er wellicht ook gerichte acquisities en desinvesteringen. Volgens Schneider zal dit een impact hebben van zo’n 10% op de bestaande portfolio. Zo trekt de onderneming zich in de VS niet alleen terug uit de snoepgoedmarkt, maar ook uit die van diepvriesvoeding.

 

Schneider poogt de aandeelhouders ook te paaien met een versnelde inkoop van eigen aandelen, waarvoor het concern 20 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo’n 17,5 miljard euro, veil heeft.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten.