Nestlé mikt op 2 à 4% omzetgroei dit jaar

Nestlé mikt op 2 à 4% omzetgroei dit jaar

Nestlé mikt op 2 à 4% omzetgroei dit jaar

De Zwitserse voedingsreus Nestlé zag zijn omzet vorig jaar met 3,2% stijgen, de laagste groei in tien jaar: voor de kersverse CEO het sein om een herstructurering aan te kondigen die de winstgevendheid moet verhogen.

500 miljoen Zwitsere frank herstructureringskosten

Nestlé meldt over 2016 een organische omzetgroei met 3,2% tot 89,5 miljard frank (circa 82 miljard euro), al komt dat deels door de impact van -1,6% die negatieve wisselkoerseffecten hadden op de omzet. “Onze organische groei in 2016 was een van de betere in onze industrie, maar lag wel aan de onderkant van onze verwachtingen”, geeft topman Mark Schneider toe. Maar doordat de operationele winstmarge er met 30 basispunten op vooruitging, is toch beslist het dividend voor de aandeelhouders te verhogen.

 

Schneider, die vorig jaar de Belg Paul Bulcke opvolgde als CEO bij Nestlé, rekent voor het lopende boekjaar op een “organische groei tussen 2 en 4%.” Dat is minder dan de 5 à 6% waar Bulcke telkens mee uitpakte (met dien verstande dat hij die ambitie vier jaar op een rij niet wist waar te maken).

 

“Teneinde de toekomstige winstgevendheid aan te drijven, plannen we een aanzienlijke verhoging van de herstructureringskosten in 2017”, aldus nog de nieuwe CEO. Dit jaar alleen al gaat het om zo’n 500 miljoen frank. Meer details geeft het bedrijf vooralsnog niet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.