Nestlé mikt op 2 à 4% omzetgroei dit jaar

Nestlé mikt op 2 à 4% omzetgroei dit jaar

Nestlé mikt op 2 à 4% omzetgroei dit jaar

De Zwitserse voedingsreus Nestlé zag zijn omzet vorig jaar met 3,2% stijgen, de laagste groei in tien jaar: voor de kersverse CEO het sein om een herstructurering aan te kondigen die de winstgevendheid moet verhogen.

500 miljoen Zwitsere frank herstructureringskosten

Nestlé meldt over 2016 een organische omzetgroei met 3,2% tot 89,5 miljard frank (circa 82 miljard euro), al komt dat deels door de impact van -1,6% die negatieve wisselkoerseffecten hadden op de omzet. “Onze organische groei in 2016 was een van de betere in onze industrie, maar lag wel aan de onderkant van onze verwachtingen”, geeft topman Mark Schneider toe. Maar doordat de operationele winstmarge er met 30 basispunten op vooruitging, is toch beslist het dividend voor de aandeelhouders te verhogen.

 

Schneider, die vorig jaar de Belg Paul Bulcke opvolgde als CEO bij Nestlé, rekent voor het lopende boekjaar op een “organische groei tussen 2 en 4%.” Dat is minder dan de 5 à 6% waar Bulcke telkens mee uitpakte (met dien verstande dat hij die ambitie vier jaar op een rij niet wist waar te maken).

 

“Teneinde de toekomstige winstgevendheid aan te drijven, plannen we een aanzienlijke verhoging van de herstructureringskosten in 2017”, aldus nog de nieuwe CEO. Dit jaar alleen al gaat het om zo’n 500 miljoen frank. Meer details geeft het bedrijf vooralsnog niet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.