Nestlé niet tevreden met eigen groei | RetailDetail

Nestlé niet tevreden met eigen groei

Nestlé niet tevreden met eigen groei
Shutterstock

Nestlé wist in de eerste helft van het jaar opnieuw enkele procenten te groeien, maar zegt zelf toch niet helemaal tevreden te zijn. De winst ging er wel met bijna 20 procent op vooruit, maar in 2016 was er een grote belastinglast.

Lage prijzen

De omzet van Nestlé steeg in de eerste helft van het jaar op organische wijze met 2,3 procent naar 43,02 miljard Zwitserse frank (38,4 miljard euro). 1,4 procent van die groei was te danken aan een hoger volume, terwijl 0,9 procent het gevolg was van hogere prijzen. Dat was niet helemaal naar de verwachtingen van CEO Mark Schneider. “Terwijl onze volumegroei tot de hoogste in de industrie behoort, blijven de prijzen aan de lage kant”, zegt hij.

 

De nettowinst ging er dan weer met 19 procent op vooruit naar 4,9 miljard Zwitserse frank (4,4 miljard euro). Bij die cijfers moet wel rekening worden gehouden met het feit dat Nestlé in de eerste helft van 2016 een eenmalige betaling aan achterstallige belastingen moest doen, die de winst toen sterk drukte.

 

In Europa steeg de organische omzet met 1 procent, maar viel de gerapporteerde omzet wel met 10,3 procent terug. Dat had vooral te maken met de negatieve wisselkoerseffecten van 2 procent en het verschuiven van de ijsjesmerken naar de joint venture Froneri.

 

Nestlé houdt vast aan de verwachtingen voor 2017 waarin het rekent op een autonome groei tussen 2 procent en 4 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top