Nestlé niet tevreden met eigen groei

Nestlé niet tevreden met eigen groei
Shutterstock

Nestlé wist in de eerste helft van het jaar opnieuw enkele procenten te groeien, maar zegt zelf toch niet helemaal tevreden te zijn. De winst ging er wel met bijna 20 procent op vooruit, maar in 2016 was er een grote belastinglast.

Lage prijzen

De omzet van Nestlé steeg in de eerste helft van het jaar op organische wijze met 2,3 procent naar 43,02 miljard Zwitserse frank (38,4 miljard euro). 1,4 procent van die groei was te danken aan een hoger volume, terwijl 0,9 procent het gevolg was van hogere prijzen. Dat was niet helemaal naar de verwachtingen van CEO Mark Schneider. “Terwijl onze volumegroei tot de hoogste in de industrie behoort, blijven de prijzen aan de lage kant”, zegt hij.

 

De nettowinst ging er dan weer met 19 procent op vooruit naar 4,9 miljard Zwitserse frank (4,4 miljard euro). Bij die cijfers moet wel rekening worden gehouden met het feit dat Nestlé in de eerste helft van 2016 een eenmalige betaling aan achterstallige belastingen moest doen, die de winst toen sterk drukte.

 

In Europa steeg de organische omzet met 1 procent, maar viel de gerapporteerde omzet wel met 10,3 procent terug. Dat had vooral te maken met de negatieve wisselkoerseffecten van 2 procent en het verschuiven van de ijsjesmerken naar de joint venture Froneri.

 

Nestlé houdt vast aan de verwachtingen voor 2017 waarin het rekent op een autonome groei tussen 2 procent en 4 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Back to top