Nestlé niet tevreden met eigen groei

Nestlé niet tevreden met eigen groei
Shutterstock

Nestlé wist in de eerste helft van het jaar opnieuw enkele procenten te groeien, maar zegt zelf toch niet helemaal tevreden te zijn. De winst ging er wel met bijna 20 procent op vooruit, maar in 2016 was er een grote belastinglast.

Lage prijzen

De omzet van Nestlé steeg in de eerste helft van het jaar op organische wijze met 2,3 procent naar 43,02 miljard Zwitserse frank (38,4 miljard euro). 1,4 procent van die groei was te danken aan een hoger volume, terwijl 0,9 procent het gevolg was van hogere prijzen. Dat was niet helemaal naar de verwachtingen van CEO Mark Schneider. “Terwijl onze volumegroei tot de hoogste in de industrie behoort, blijven de prijzen aan de lage kant”, zegt hij.

 

De nettowinst ging er dan weer met 19 procent op vooruit naar 4,9 miljard Zwitserse frank (4,4 miljard euro). Bij die cijfers moet wel rekening worden gehouden met het feit dat Nestlé in de eerste helft van 2016 een eenmalige betaling aan achterstallige belastingen moest doen, die de winst toen sterk drukte.

 

In Europa steeg de organische omzet met 1 procent, maar viel de gerapporteerde omzet wel met 10,3 procent terug. Dat had vooral te maken met de negatieve wisselkoerseffecten van 2 procent en het verschuiven van de ijsjesmerken naar de joint venture Froneri.

 

Nestlé houdt vast aan de verwachtingen voor 2017 waarin het rekent op een autonome groei tussen 2 procent en 4 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Crocs verliest strijd rond patent

14/08/2017

Schoenenfabrikant Crocs heeft een zaak verloren rond het patent waarin het design van de schoenen wordt vastgelegd. Volgens de Amerikaanse Patent and Trademark Office (USPTO) voerde een ander bedrijf al langer een gelijkaardig design.

Coolcat nog dieper in de rode cijfers

14/08/2017

Modeketen Coolcat, onderdeel van de groep rond ondernemer Roland Kahn, is er in 2016 niet in geslaagd om het verlies terug te dringen. Integendeel: er werd meer dan de helft meer verlies gemaakt dan een jaar eerder.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Back to top