Nestlé niet tevreden met eigen groei | RetailDetail

Nestlé niet tevreden met eigen groei

Nestlé niet tevreden met eigen groei
Shutterstock

Nestlé wist in de eerste helft van het jaar opnieuw enkele procenten te groeien, maar zegt zelf toch niet helemaal tevreden te zijn. De winst ging er wel met bijna 20 procent op vooruit, maar in 2016 was er een grote belastinglast.

Lage prijzen

De omzet van Nestlé steeg in de eerste helft van het jaar op organische wijze met 2,3 procent naar 43,02 miljard Zwitserse frank (38,4 miljard euro). 1,4 procent van die groei was te danken aan een hoger volume, terwijl 0,9 procent het gevolg was van hogere prijzen. Dat was niet helemaal naar de verwachtingen van CEO Mark Schneider. “Terwijl onze volumegroei tot de hoogste in de industrie behoort, blijven de prijzen aan de lage kant”, zegt hij.

 

De nettowinst ging er dan weer met 19 procent op vooruit naar 4,9 miljard Zwitserse frank (4,4 miljard euro). Bij die cijfers moet wel rekening worden gehouden met het feit dat Nestlé in de eerste helft van 2016 een eenmalige betaling aan achterstallige belastingen moest doen, die de winst toen sterk drukte.

 

In Europa steeg de organische omzet met 1 procent, maar viel de gerapporteerde omzet wel met 10,3 procent terug. Dat had vooral te maken met de negatieve wisselkoerseffecten van 2 procent en het verschuiven van de ijsjesmerken naar de joint venture Froneri.

 

Nestlé houdt vast aan de verwachtingen voor 2017 waarin het rekent op een autonome groei tussen 2 procent en 4 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.