Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout | RetailDetail

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout
Foto: DenisMArt / Shutterstock.com

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

 

Naar nog minder suiker, vet en zout

Er is een wereldwijde trend naar gezondere voeding, ziet topman Mark Schneider: het Zwitserse voedingsbedrijf investeert daarom sterk in de ontwikkeling van gezondere producten, vorig jaar zo'n 1,45 miljard euro. Nestlé verscherpt nu ook zijn doelstellingen om suiker, vet en zout in bestaande recepten terug te dringen. Zo wil de producent nog 5% minder suiker gaan gebruiken, bovenop de vermindering van 34% die al gerealiseerd is sinds 2000.

 

Het zoutgehalte van de verschillende producten moet nog met 10% omlaag, ook al verminderde Nestlé de zoutgehaltes al met meer dan 20% sinds 2005. Sinds 2014 heeft het voedingsconcern zich ook voorgenomen de hoeveelheid verzadigde vetten in alle relevante producten – die vandaag nog niet aan de aanbevelingen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) voldoen – met 10% terug te dringen.

 

‘Nestlé voor gezondere kinderen’

Het concern wil ook producten lanceren die een gezonder imago hebben en verder investeren in categorieën die vandaag sterker groeien, zoals koffie, dierenverzorging, flessenwater en babyvoeding. Bijzondere aandacht gaat naar eten en drinken voor kinderen, laat Schneider nog weten, met een nieuwe campagne genaamd ‘Nestlé voor gezondere kinderen’. Vorig jaar werden alvast meer dan 1.000 nieuwe producten voor kinderen gelanceerd en de campagne voorziet ook in programma’s en onlinediensten die ouders en verzorgers moet opvoeden over gezonde kindervoeding.


Dit jaar introduceerde Nestlé alvast een nieuwe Milkybar-chocoladereep met 30% minder suiker en sloot het ook een deal met Starbucks om de koffies van het merk tot in de supermarktschappen te krijgen. “Onze sterkte zit in het combineren van het gemak van verpakte waren met gezonde en goede voeding”, aldus Schneider.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.