Nestlé presenteert klimaatplan van 3 miljard euro

Shutterstock.com

Nestlé investeert bijna 3 miljard euro in de strijd tegen de klimaatopwarming. De Zwitserse voedingsgigant legt daarbij de focus op regeneratieve landbouw en hernieuwbare energie, om tegen 2050 volledig CO2-neutraal te zijn.

 

Succes op lange termijn

De inspanningen van Nestlé passen in de VN-verbintenis 'Business Ambition for 1.5°C', die het bedrijf eerder onderschreef. In de komende vijf jaar zal Nestlé 3,2 miljard Zwitserse frank (2,95 miljard euro) investeren om zijn uitstoot tegen 2030 te halveren en een netto nuluitstoot te bereiken tegen 2050. “De strijd tegen de klimaatverandering kan niet wachten, en wij ook niet. Het is noodzakelijk voor het succes van ons bedrijf op de lange termijn”, zegt Mark Schneider, gedelegeerd bestuurder van het voedingconcern.

 

Het klimaatplan van Nestlé rust op drie pijlers. Ongeveer 1,1 miljard euro wordt geïnvesteerd in de stimulatie van de regeneratieve landbouw in de hele toeleveringsketen van het bedrijf. Regeneratieve landbouwpraktijken (en daaraan gekoppeld een intensief herbebossingsprogramma) verbeteren de gezondheid van de bodem, en zorgen voor het behoud en herstel van diverse ecosystemen. Nestlé wil de komende 10 jaar meer dan 14 miljoen ton ingrediënten uit de regeneratieve landbouw aankopen en zo de vraag naar dit soort producten stimuleren.

 

"Met bijna twee derde van onze uitstoot die afkomstig is van de landbouw, is het duidelijk dat de regeneratieve landbouw en herbebossing centraal staan in onze inspanningen om de doelstelling van nettonuluitstoot te bereiken. Deze inspanningen zullen de uitstoot verminderen en de biodiversiteit op grote schaal verbeteren”, stelt operationeel directeur Magdi Batato.

 

Groener wagenpark

In de tweede plaats zet Nestlé volop in op hernieuwbare energie. De multinational telt zo’n 800 vestigingen in 187 landen en wil die in de komende 5 jaar allemaal de overgang laten maken naar 100% hernieuwbare elektriciteit. Een van de maatregelen is de ‘vergroening’ van het wagenpark door te kiezen voor modellen met een lagere of geen uitstoot. In België en Luxemburg zullen alle nieuwe bedrijfswagens vanaf 2025 op elektriciteit of groene waterstof rijden.

 

Ten slotte werkt Nestlé ook aan zijn productportfolio. Het aantal plantaardige voedingsmiddelen en dranken wordt voortdurend uitgebreid en daarnaast verhoogt het bedrijf het aantal CO2-neutrale merken. Het Garden Gourmet-assortiment van plantaardige voedingsmiddelen zal tegen 2022 koolstofneutraal worden. Eerder dit jaar kondigde het concern al aan dat Nespresso, San Pellegrino, Perrier en Acqua Panna tegen dat jaar CO2-neutraal zouden zijn.