Nestlé tekent overeenkomst rond dierenwelzijn

Nestlé tekent overeenkomst rond dierenwelzijn

Het Zwitserse voedingsconcern Nestlé heeft een overeenkomst getekend met World Animal Protection om het dierenwelzijn op boerderijen te verbeteren. Nestlé gaat nu strengere richtlijnen opleggen aan boerderijen die rechtstreeks aan hen leveren.

Onafhankelijke audits

Zo komen er minimumafmetingen voor hokken om te garanderen dat de dieren voldoende ruimte hebben en wordt er ook gestreefd naar het minimaliseren van pijn. Zo moeten alle dieren verdoofd worden als er pijnlijke ingrepen worden uitgevoerd: in verschillende landen geldt al een verdovingsplicht, maar dat is niet overal het geval.

 

Nestlé heeft ook een onafhankelijke controleur aangesteld, die moet nagaan of de nieuwe richtlijnen wel worden nageleefd. Sommige controles worden onaangekondigd bijgewoond door vertegenwoordigers van de World Animal Protection, om zeker te zijn dat alles correct gebeurt. Bij overtredingen werkt Nestlé samen met het bedrijf om tot een oplossing te komen. Lukt dat niet of wil de leverancier geen aanpassingen doen, dan kan hij niet meer samenwerken met Nestlé.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top