Nestlé verlaagt omzetprognose na minder goed kwartaal

Nestlé verlaagt omzetprognose na minder goed kwartaal

Nestlé verlaagt omzetprognose na minder goed kwartaal

De Zwitserse voedingsreus Nestlé heeft in de eerste negen maanden van 2016 een licht hogere omzet behaald, maar verlaagt niettemin de verwachtingen voor het volledige boekjaar als gevolg van de vertragende groei.

Traagste groei in ruim 10 jaar

In de eerste drie kwartalen van 2016 steeg de omzet van Nestlé met 1% op jaarbasis naar 65,5 miljard Zwitserse frank, omgerekend zo’n 60 miljard euro. De autonome groei kwam uit op 3,3%. Negatieve wisselkoerseffecten hadden een impact van 1,7% op de verkopen, aldus Nestlé.

 

In alle geografische regio’s tekent Nestlé wel nog altijd groei op: in Noord- en Zuid-Amerika kwam de autonome omzetgroei uit op 4,8%, in Europa, het Midden-Oosten en Afrika op 2,1% en in de rest van de wereld (Azië, Oceanië en de regio sub-Sahara Afrika) op 2,5%. Dat zijn meteen de traagste groeicijfers in ruim tien jaar.

 

Naar een verklaring is het niet ver zoeken: in Europa heerst een ware prijzenslag, terwijl de klad zit in groeimarkten als China en Brazilië. “In een omgeving die te kampen heeft met deflatie en lage grondstofprijzen, blijven we de voorkeur geven aan volumegroei, wat resulteert in een interne groei die aan de bovenkant van de markt ligt in zowel opkomende als ontwikkelde markten", zegt afscheidnemend CEO Paul Bulcke in een toelichting.

 

Nestlé verlaagt ook meteen zijn verwachtingen voor het hele jaar. Het concern mikt nu op een autonome groei van 3,5% voor het hele boekjaar, daar waar het tot nog toe uitging van een groei met 4,2%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

Media Markt boet voor Metro en voor Turkije

14/08/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van Media Markt en Saturn, stagneerde in het voorbije kwartaal. De elektronicagroep moet op de beurs ook boeten voor de aandelendip bij Metro, de holding waarvan het vorig jaar afsplitste, en bezorgdheden om de Turkse expansie.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

Omzet modegroep WE blijft teruglopen

10/08/2018

Modegroep WE International blijft omzet verliezen: de verkoopcijfers liepen vorig jaar met 2,8% terug naar 275,8 miljoen euro. Ook de operationele winst gaat erop achteruit, al blijft de nettowinst stabiel.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.