Nestlé verliest nieuwe veldslag in KitKat-oorlog

Nestlé verliest nieuwe veldslag in KitKat-oorlog

Al tien jaar lang probeert chocoladeproducent Nestlé, maker van de KitKat-snack, concurrenten te verbieden om soortgelijke chocoladesnacks op de markt te brengen. In een tiental landen is dat al gelukt, maar in het Verenigd Koninkrijk beten de Zwitsers weer in het zand.

Ook Britse rechter zegt “No way!”

Nestlé vindt dat de vorm van zijn KitKat-snack zo uniek is dat het een alleenrecht claimt op de productie en de verkoop ervan. De naam ‘KitKat’ en de rode verpakking zijn al langer beschermd door een ‘trademark’, maar de vorm is dat niet. En dat komt doordat in Noorwegen al sinds 1937 een soortgelijke reep op de markt is, die luistert naar de naam Kvikk Lunsj ('Snelle Lunch').

 

Gisteren werd Nestlé ook door het Britse Hof van Beroep in het ongelijk gesteld in een zaak tegen Cadbury, het Britse chocolademerk dat eigendom is van Leo-producent Mondelez. Volgens de Britse rechter is de vorm van de met chocolade bedekte wafel “niet inherent onderscheidend”. Klanten gaan bij aankoop voort op de rode verpakking en de naam, niet op de vorm van de snack.

 

Nestlé kondigde al meteen aan in te beroep zullen gaan tegen de uitspraak. De Zwitsers weten zich gesterkt door een uitspraak van het Hof van Justitie over het onderscheidend vermogen van het merk KitKat in minstens tien EU-landen, waaronder Nederland. Voor vier andere landen (België, Griekenland, Ierland en Portugal) geldt dit echter niet, zo oordeelde het Hof in december. Ook tegen die laatste uitspraak tekende Nestlé trouwens beroep aan. Het ziet er dus naar uit dat de oorlog nog wel even zal duren.