Nestlé voelt Zwitserse frank en ‘Noedelgate’

Nestlé voelt Zwitserse frank en ‘Noedelgate’

De Zwitserse voedingsgigant Nestlé, bekend van merken als KitKat, Nespresso en Perrier, heeft zijn verkopen afgelopen zes maanden verder zien groeien. Wel gooiden wisselkoerseffecten en een grote terugroepactie roet in het eten.

Last van dure Zwitserse frank

's Werelds grootste voedingsmiddelenconcern boekte in het voorbije halfjaar een omzet van 42,8 miljard Zwitserse frank, omgerekend ruim 39 miljard euro. Dat was 4,5% meer dan een jaar eerder, ongunstige wisselkoerseffecten buiten beschouwing gelaten.

 

Bijna 3% van de groei is te danken aan hogere prijzen, maar de opmars van de Zwitserse frank had afgelopen halfjaar een negatief effect van bijna 6% op de totale opbrengsten. Net als andere Zwitserse multinationals blijft dus ook Nestlé kampen met de gevolgen van de gestage opmars van de Zwitserse munt.

 

'Noedelgate'

Nestlé groeit vooral op de Amerikaanse markten (+6,6% organisch) en in Europa (+3,4%), waar de strategie om producten exclusiever te positioneren duidelijk aanslaat. "Frankrijk, de Benelux en de Scandinavische landen behaalden goede resultaten in een deflatoire context", klinkt het op de hoofdzetel in Vevey.

 

Met een organische groei van 2,2% loopt de zone Azië-Oceanië-Afrika wat achter. In India kampt Nestlé met de gevolgen van een grote terugroepactie rond noedels van het merk Maggi: 'Noedelgate' leidde tot een omzetdaling van liefst 20% en zadelde Nestlé op met een claim van 100 miljoen dollar vanwege de Indiase overheid. China, waar de verkoop van kant-en-klare Nescafé-drankjes fors in de lift zit, lijkt dan weer aan de beterhand.

 

De Belgische topman Paul Bulcke bevestigt de eerdere verwachting dat de omzet - na correctie voor wisselkoersen en overnames - dit jaar met 5% zal stijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top