Nestlé voelt Zwitserse frank en ‘Noedelgate’

Nestlé voelt Zwitserse frank en ‘Noedelgate’

De Zwitserse voedingsgigant Nestlé, bekend van merken als KitKat, Nespresso en Perrier, heeft zijn verkopen afgelopen zes maanden verder zien groeien. Wel gooiden wisselkoerseffecten en een grote terugroepactie roet in het eten.

Last van dure Zwitserse frank

's Werelds grootste voedingsmiddelenconcern boekte in het voorbije halfjaar een omzet van 42,8 miljard Zwitserse frank, omgerekend ruim 39 miljard euro. Dat was 4,5% meer dan een jaar eerder, ongunstige wisselkoerseffecten buiten beschouwing gelaten.

 

Bijna 3% van de groei is te danken aan hogere prijzen, maar de opmars van de Zwitserse frank had afgelopen halfjaar een negatief effect van bijna 6% op de totale opbrengsten. Net als andere Zwitserse multinationals blijft dus ook Nestlé kampen met de gevolgen van de gestage opmars van de Zwitserse munt.

 

'Noedelgate'

Nestlé groeit vooral op de Amerikaanse markten (+6,6% organisch) en in Europa (+3,4%), waar de strategie om producten exclusiever te positioneren duidelijk aanslaat. "Frankrijk, de Benelux en de Scandinavische landen behaalden goede resultaten in een deflatoire context", klinkt het op de hoofdzetel in Vevey.

 

Met een organische groei van 2,2% loopt de zone Azië-Oceanië-Afrika wat achter. In India kampt Nestlé met de gevolgen van een grote terugroepactie rond noedels van het merk Maggi: 'Noedelgate' leidde tot een omzetdaling van liefst 20% en zadelde Nestlé op met een claim van 100 miljoen dollar vanwege de Indiase overheid. China, waar de verkoop van kant-en-klare Nescafé-drankjes fors in de lift zit, lijkt dan weer aan de beterhand.

 

De Belgische topman Paul Bulcke bevestigt de eerdere verwachting dat de omzet - na correctie voor wisselkoersen en overnames - dit jaar met 5% zal stijgen.

Tags: