Nestlé voelt Zwitserse frank en ‘Noedelgate’

Nestlé voelt Zwitserse frank en ‘Noedelgate’

De Zwitserse voedingsgigant Nestlé, bekend van merken als KitKat, Nespresso en Perrier, heeft zijn verkopen afgelopen zes maanden verder zien groeien. Wel gooiden wisselkoerseffecten en een grote terugroepactie roet in het eten.

Last van dure Zwitserse frank

's Werelds grootste voedingsmiddelenconcern boekte in het voorbije halfjaar een omzet van 42,8 miljard Zwitserse frank, omgerekend ruim 39 miljard euro. Dat was 4,5% meer dan een jaar eerder, ongunstige wisselkoerseffecten buiten beschouwing gelaten.

 

Bijna 3% van de groei is te danken aan hogere prijzen, maar de opmars van de Zwitserse frank had afgelopen halfjaar een negatief effect van bijna 6% op de totale opbrengsten. Net als andere Zwitserse multinationals blijft dus ook Nestlé kampen met de gevolgen van de gestage opmars van de Zwitserse munt.

 

'Noedelgate'

Nestlé groeit vooral op de Amerikaanse markten (+6,6% organisch) en in Europa (+3,4%), waar de strategie om producten exclusiever te positioneren duidelijk aanslaat. "Frankrijk, de Benelux en de Scandinavische landen behaalden goede resultaten in een deflatoire context", klinkt het op de hoofdzetel in Vevey.

 

Met een organische groei van 2,2% loopt de zone Azië-Oceanië-Afrika wat achter. In India kampt Nestlé met de gevolgen van een grote terugroepactie rond noedels van het merk Maggi: 'Noedelgate' leidde tot een omzetdaling van liefst 20% en zadelde Nestlé op met een claim van 100 miljoen dollar vanwege de Indiase overheid. China, waar de verkoop van kant-en-klare Nescafé-drankjes fors in de lift zit, lijkt dan weer aan de beterhand.

 

De Belgische topman Paul Bulcke bevestigt de eerdere verwachting dat de omzet - na correctie voor wisselkoersen en overnames - dit jaar met 5% zal stijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top