Nestlé voelt Zwitserse frank en ‘Noedelgate’

Nestlé voelt Zwitserse frank en ‘Noedelgate’

De Zwitserse voedingsgigant Nestlé, bekend van merken als KitKat, Nespresso en Perrier, heeft zijn verkopen afgelopen zes maanden verder zien groeien. Wel gooiden wisselkoerseffecten en een grote terugroepactie roet in het eten.

Last van dure Zwitserse frank

's Werelds grootste voedingsmiddelenconcern boekte in het voorbije halfjaar een omzet van 42,8 miljard Zwitserse frank, omgerekend ruim 39 miljard euro. Dat was 4,5% meer dan een jaar eerder, ongunstige wisselkoerseffecten buiten beschouwing gelaten.

 

Bijna 3% van de groei is te danken aan hogere prijzen, maar de opmars van de Zwitserse frank had afgelopen halfjaar een negatief effect van bijna 6% op de totale opbrengsten. Net als andere Zwitserse multinationals blijft dus ook Nestlé kampen met de gevolgen van de gestage opmars van de Zwitserse munt.

 

'Noedelgate'

Nestlé groeit vooral op de Amerikaanse markten (+6,6% organisch) en in Europa (+3,4%), waar de strategie om producten exclusiever te positioneren duidelijk aanslaat. "Frankrijk, de Benelux en de Scandinavische landen behaalden goede resultaten in een deflatoire context", klinkt het op de hoofdzetel in Vevey.

 

Met een organische groei van 2,2% loopt de zone Azië-Oceanië-Afrika wat achter. In India kampt Nestlé met de gevolgen van een grote terugroepactie rond noedels van het merk Maggi: 'Noedelgate' leidde tot een omzetdaling van liefst 20% en zadelde Nestlé op met een claim van 100 miljoen dollar vanwege de Indiase overheid. China, waar de verkoop van kant-en-klare Nescafé-drankjes fors in de lift zit, lijkt dan weer aan de beterhand.

 

De Belgische topman Paul Bulcke bevestigt de eerdere verwachting dat de omzet - na correctie voor wisselkoersen en overnames - dit jaar met 5% zal stijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top