Nestlé voelt Zwitserse frank en ‘Noedelgate’ | RetailDetail

Nestlé voelt Zwitserse frank en ‘Noedelgate’

Nestlé voelt Zwitserse frank en ‘Noedelgate’

De Zwitserse voedingsgigant Nestlé, bekend van merken als KitKat, Nespresso en Perrier, heeft zijn verkopen afgelopen zes maanden verder zien groeien. Wel gooiden wisselkoerseffecten en een grote terugroepactie roet in het eten.

Last van dure Zwitserse frank

's Werelds grootste voedingsmiddelenconcern boekte in het voorbije halfjaar een omzet van 42,8 miljard Zwitserse frank, omgerekend ruim 39 miljard euro. Dat was 4,5% meer dan een jaar eerder, ongunstige wisselkoerseffecten buiten beschouwing gelaten.

 

Bijna 3% van de groei is te danken aan hogere prijzen, maar de opmars van de Zwitserse frank had afgelopen halfjaar een negatief effect van bijna 6% op de totale opbrengsten. Net als andere Zwitserse multinationals blijft dus ook Nestlé kampen met de gevolgen van de gestage opmars van de Zwitserse munt.

 

'Noedelgate'

Nestlé groeit vooral op de Amerikaanse markten (+6,6% organisch) en in Europa (+3,4%), waar de strategie om producten exclusiever te positioneren duidelijk aanslaat. "Frankrijk, de Benelux en de Scandinavische landen behaalden goede resultaten in een deflatoire context", klinkt het op de hoofdzetel in Vevey.

 

Met een organische groei van 2,2% loopt de zone Azië-Oceanië-Afrika wat achter. In India kampt Nestlé met de gevolgen van een grote terugroepactie rond noedels van het merk Maggi: 'Noedelgate' leidde tot een omzetdaling van liefst 20% en zadelde Nestlé op met een claim van 100 miljoen dollar vanwege de Indiase overheid. China, waar de verkoop van kant-en-klare Nescafé-drankjes fors in de lift zit, lijkt dan weer aan de beterhand.

 

De Belgische topman Paul Bulcke bevestigt de eerdere verwachting dat de omzet - na correctie voor wisselkoersen en overnames - dit jaar met 5% zal stijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.