Nestlé wil 18 miljard euro aandelen terugkopen | RetailDetail

Nestlé wil 18 miljard euro aandelen terugkopen

Nestlé wil 18 miljard euro aandelen terugkopen
Shutterstock

Het Zwitserse Nestlé wil voor 20 miljard Zwitserse frank (18,3 miljard euro) aan eigen aandelen terugkopen. Dat doet het slechts dagen nadat een nieuwe aandeelhouder het bedrijf daartoe aanmoedigde.

Focus op groeicategorieën

Bij de aankondiging van het nieuws rond het terugkopen van de aandelen, vernoemde Nestlé de naam van de nieuwe aandeelhouder Dan Loeb niet, maar die zou twee weken geleden al hebben samengezeten met CEO Ulf Mark Schneider om de strategie van het bedrijf te bespreken. Hij heeft dus ongetwijfeld invloed gehad op de beslissing van Nestlé.

 

Nestlé maakte ook bekend dat het zijn belangrijkste investeringen voortaan zal focussen op belangrijke groeicategorieën, zoals koffie, dierenzorg, kindervoeding en gezondheidszorg.

 

Activist investor

Enkele dagen geleden nam de Amerikaanse investeerder een aandeel van 1,3% bij Nestlé, goed voor zowat drie miljard euro. Hij meldde daarbij onmiddellijk dat hij zijn aandeel zal gebruiken om veranderingen door te voeren bij de voedingsproducent, die volgens hem een te sobere cultuur heeft. Loeb staat dan ook bekend als een 'activistische' investeerder en probeerde ook al zijn ideeën door te drukken bij bedrijven als Yahoo, Sony en Sotheby’s.

 

Zo wil hij nu ook dat Nestlé zijn aandeel van 23% bij L’Oréal verkoopt, om zo eigen aandelen terug te kunnen kopen en de winstmarges op te drijven naar 18 tot 20%. Momenteel zitten die op 15%. Volgens Loeb speelt Nestlé het al te lang veilig en is dat de reden dat het bedrijf al jaren 'ondermaats' presteert.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.