Nestle zet vol in op plantaardige transitie

Nestle zet vol in op plantaardige transitie

De Zwitserse voedingsreus Nestlé is van plan zijn innovatie rond plantaardige producten op te voeren en ziet veel kansen in de categorie bereide gerechten. Het bedrijf gaat ook opnieuw op overnamepad.

 

Ervaring

Nestlé zag de omzet van zijn plantaardige producten vorig jaar groeien tot 200 miljoen euro, dankzij de lancering van nieuwe vegetarische producten zoals de Incredible Burger in Europa (op basis van soja) en de Awesome Burger in de Verenigde Staten (op basis van gele erwt). Volgens CEO Mark Schneider kon Nestlé snel inspelen op de veranderende consumentenbehoeften dankzij de jarenlange ervaring van het bedrijf.

 

De topman ziet overigens nog veel meer mogelijkheden voor Nestlé op de markt van de vleesvervangers: "Dit verhaal gaat véél verder dan wat hamburgers", citeert Foodnavigator de CEO. "We groeien met dubbele cijfers. En het goede nieuws is dat deze groeipercentages blijven versnellen. Dus hier is iets gaande dat veel verder gaat dan louter een kortstondige trend."

 

Tonijnsla en pizza

Achter de schermen werkt Nestlé aan diverse nieuwe producten, zoals plantaardige gehaktballetjes en kipfilets. Het bedrijf ontwikkelt ook een vegetarische variant van tonijnsla, die later dit jaar nog in de winkelrekken zou liggen.

 

Schneider ziet nog veel meer kansen bij de bereide maaltijden gaande van diepvriespizza’s tot gekoelde maaltijden: "Het is een unieke kans om deze categorie nieuw leven in te blazen en te verjongen omdat de plantaardige ingrediënten hun weg kunnen vinden in zoveel van onze gerechten."

 

Overnames

Naast de mogelijkheden voor plantaardige innovatie om de organische groei in het komende jaar te ondersteunen, blijft de Zwitserse voedselreus uitkijken naar mogelijke overnames. De voorbije jaren heeft Nestlé diverse achterblijvende merken verkocht en snelgroeiende bedrijven overgenomen. Het zet nu meer in op merken en producten met hogere groei en hogere marges, gericht op jongere, maar meer welgestelde consumenten.

 

Toch is Schneider nog niet helemaal tevreden over de balans in de merkenportefeuille: "Het een druk jaar geweest op het gebied van desinvesteringen. Het enige waar ik dit jaar spijt van heb, is dat we niet veel hebben gedaan aan de overnamezijde. Ik hoop dat dat in 2020 gaat veranderen."