Newtree slikt Walmart-kater door met eerste flagshipcafé

Newtree slikt Walmart-kater door met eerste flagshipcafé
De Belgische chocoladeproducent Newtree zag zijn omzet in 2011 liefst 13% dalen tot 4,75 miljoen euro. Die flinke "kater" is quasi volledig toe te schrijven aan de beslissing van Walmart om de "functionele chocolade" van Newtree in minder vestigingen te gaan verkopen. Newtree laat zich echter niet uit zijn lood slaan: eind mei opende het bedrijf in San Fransisco zijn eerste Newtree Cafe & Chocolate Shop.

Nog slechts in één Walmart op vijf

Toen Newtree, fabrikant van chocolade 'met een toegevoegde waarde' (zoals anti-oxiderende, relaxerende of digestieve eigenschappen), eind september 2009 aankondigde dat het een deal had gesloten met 's werelds grootste distributeur Walmart, begon het jonge Belgische bedrijf aan een groeispurt van formaat. Vandaag, bijna drie jaar later, is Newtree al te koop in 5.000 winkels in Europa en de Verenigde Staten.

 

Vorig jaar kreeg dat Amerikaanse succesverhaal plots een flinke knauw, moet het bedrijf nu toegeven bij de bekendmaking van zijn zwakke jaarresultaten. Realiseerde Newtree in 2010 nog een omzet van 5,49 miljoen euro (een stijging met 11% tegenover het jaar voordien, "dankzij Walmart"), dan zakte de omzet in 2011 terug tot 4,75 miljoen euro

 

"Onze Belgische markt bleef groeien. We hebben daarentegen onze omzet bij Walmart zien dalen, nadat deze laatste besliste om de verkoop van premiumchocolade te beperken tot 20% van zijn winkels in de Verenigde Staten", zegt oprichter Benoît De Bruyn in de Franstalige zakenkrant L'Echo. "Die daling verklaart quasi volledig onze negatieve groei in 2011."

 

Eerste flagshipstore geopend

Bij Newtree laten ze zich door deze tegenslag echter niet uit hun lood slaan, laat staan dat ze zouden overwegen Amerika de rug toe te keren. De voorbije maanden werkte Newtree integendeel in het grootste geheim aan zijn nieuwste concept, de Newtree Cafe & Chocolate Shop. Het werd een "retailbistro" of "flagshipcafé", die een kleine week geleden officieel de deuren opende in 'downtown' San Fransisco.

 

Trouw aan de fairtrade-bedrijfsfilosofie werd de bistro-chocoladeshop volledig opgetrokken uit duurzame materialen. Behalve het volledige gamma Newtree-chocolade kan de bezoeker er 's ochtends en 's middags ook terecht voor een ontbijt of lunch, met biologisch brood en gebak, soep, salades, broodjes en dergelijke meer.

 

"We willen op die manier een directe sensoriële ervaring bieden rond de Newtree-producten", aldus nog Benoît De Bruyn, die spreekt van een "strategisch zeer beloftevol platform" en luidop droomt van een heuse keten. De eerste Amerikaanse chocoladefans zijn alvast razend enthousiast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top