Newtree slikt Walmart-kater door met eerste flagshipcafé

Newtree slikt Walmart-kater door met eerste flagshipcafé
De Belgische chocoladeproducent Newtree zag zijn omzet in 2011 liefst 13% dalen tot 4,75 miljoen euro. Die flinke "kater" is quasi volledig toe te schrijven aan de beslissing van Walmart om de "functionele chocolade" van Newtree in minder vestigingen te gaan verkopen. Newtree laat zich echter niet uit zijn lood slaan: eind mei opende het bedrijf in San Fransisco zijn eerste Newtree Cafe & Chocolate Shop.

Nog slechts in één Walmart op vijf

Toen Newtree, fabrikant van chocolade 'met een toegevoegde waarde' (zoals anti-oxiderende, relaxerende of digestieve eigenschappen), eind september 2009 aankondigde dat het een deal had gesloten met 's werelds grootste distributeur Walmart, begon het jonge Belgische bedrijf aan een groeispurt van formaat. Vandaag, bijna drie jaar later, is Newtree al te koop in 5.000 winkels in Europa en de Verenigde Staten.

 

Vorig jaar kreeg dat Amerikaanse succesverhaal plots een flinke knauw, moet het bedrijf nu toegeven bij de bekendmaking van zijn zwakke jaarresultaten. Realiseerde Newtree in 2010 nog een omzet van 5,49 miljoen euro (een stijging met 11% tegenover het jaar voordien, "dankzij Walmart"), dan zakte de omzet in 2011 terug tot 4,75 miljoen euro

 

"Onze Belgische markt bleef groeien. We hebben daarentegen onze omzet bij Walmart zien dalen, nadat deze laatste besliste om de verkoop van premiumchocolade te beperken tot 20% van zijn winkels in de Verenigde Staten", zegt oprichter Benoît De Bruyn in de Franstalige zakenkrant L'Echo. "Die daling verklaart quasi volledig onze negatieve groei in 2011."

 

Eerste flagshipstore geopend

Bij Newtree laten ze zich door deze tegenslag echter niet uit hun lood slaan, laat staan dat ze zouden overwegen Amerika de rug toe te keren. De voorbije maanden werkte Newtree integendeel in het grootste geheim aan zijn nieuwste concept, de Newtree Cafe & Chocolate Shop. Het werd een "retailbistro" of "flagshipcafé", die een kleine week geleden officieel de deuren opende in 'downtown' San Fransisco.

 

Trouw aan de fairtrade-bedrijfsfilosofie werd de bistro-chocoladeshop volledig opgetrokken uit duurzame materialen. Behalve het volledige gamma Newtree-chocolade kan de bezoeker er 's ochtends en 's middags ook terecht voor een ontbijt of lunch, met biologisch brood en gebak, soep, salades, broodjes en dergelijke meer.

 

"We willen op die manier een directe sensoriële ervaring bieden rond de Newtree-producten", aldus nog Benoît De Bruyn, die spreekt van een "strategisch zeer beloftevol platform" en luidop droomt van een heuse keten. De eerste Amerikaanse chocoladefans zijn alvast razend enthousiast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Back to top