Newtree slikt Walmart-kater door met eerste flagshipcafé

Newtree slikt Walmart-kater door met eerste flagshipcafé
De Belgische chocoladeproducent Newtree zag zijn omzet in 2011 liefst 13% dalen tot 4,75 miljoen euro. Die flinke "kater" is quasi volledig toe te schrijven aan de beslissing van Walmart om de "functionele chocolade" van Newtree in minder vestigingen te gaan verkopen. Newtree laat zich echter niet uit zijn lood slaan: eind mei opende het bedrijf in San Fransisco zijn eerste Newtree Cafe & Chocolate Shop.

Nog slechts in één Walmart op vijf

Toen Newtree, fabrikant van chocolade 'met een toegevoegde waarde' (zoals anti-oxiderende, relaxerende of digestieve eigenschappen), eind september 2009 aankondigde dat het een deal had gesloten met 's werelds grootste distributeur Walmart, begon het jonge Belgische bedrijf aan een groeispurt van formaat. Vandaag, bijna drie jaar later, is Newtree al te koop in 5.000 winkels in Europa en de Verenigde Staten.

 

Vorig jaar kreeg dat Amerikaanse succesverhaal plots een flinke knauw, moet het bedrijf nu toegeven bij de bekendmaking van zijn zwakke jaarresultaten. Realiseerde Newtree in 2010 nog een omzet van 5,49 miljoen euro (een stijging met 11% tegenover het jaar voordien, "dankzij Walmart"), dan zakte de omzet in 2011 terug tot 4,75 miljoen euro

 

"Onze Belgische markt bleef groeien. We hebben daarentegen onze omzet bij Walmart zien dalen, nadat deze laatste besliste om de verkoop van premiumchocolade te beperken tot 20% van zijn winkels in de Verenigde Staten", zegt oprichter Benoît De Bruyn in de Franstalige zakenkrant L'Echo. "Die daling verklaart quasi volledig onze negatieve groei in 2011."

 

Eerste flagshipstore geopend

Bij Newtree laten ze zich door deze tegenslag echter niet uit hun lood slaan, laat staan dat ze zouden overwegen Amerika de rug toe te keren. De voorbije maanden werkte Newtree integendeel in het grootste geheim aan zijn nieuwste concept, de Newtree Cafe & Chocolate Shop. Het werd een "retailbistro" of "flagshipcafé", die een kleine week geleden officieel de deuren opende in 'downtown' San Fransisco.

 

Trouw aan de fairtrade-bedrijfsfilosofie werd de bistro-chocoladeshop volledig opgetrokken uit duurzame materialen. Behalve het volledige gamma Newtree-chocolade kan de bezoeker er 's ochtends en 's middags ook terecht voor een ontbijt of lunch, met biologisch brood en gebak, soep, salades, broodjes en dergelijke meer.

 

"We willen op die manier een directe sensoriële ervaring bieden rond de Newtree-producten", aldus nog Benoît De Bruyn, die spreekt van een "strategisch zeer beloftevol platform" en luidop droomt van een heuse keten. De eerste Amerikaanse chocoladefans zijn alvast razend enthousiast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

Back to top