Newtree slikt Walmart-kater door met eerste flagshipcafé | RetailDetail

Newtree slikt Walmart-kater door met eerste flagshipcafé

Newtree slikt Walmart-kater door met eerste flagshipcafé
De Belgische chocoladeproducent Newtree zag zijn omzet in 2011 liefst 13% dalen tot 4,75 miljoen euro. Die flinke "kater" is quasi volledig toe te schrijven aan de beslissing van Walmart om de "functionele chocolade" van Newtree in minder vestigingen te gaan verkopen. Newtree laat zich echter niet uit zijn lood slaan: eind mei opende het bedrijf in San Fransisco zijn eerste Newtree Cafe & Chocolate Shop.

Nog slechts in één Walmart op vijf

Toen Newtree, fabrikant van chocolade 'met een toegevoegde waarde' (zoals anti-oxiderende, relaxerende of digestieve eigenschappen), eind september 2009 aankondigde dat het een deal had gesloten met 's werelds grootste distributeur Walmart, begon het jonge Belgische bedrijf aan een groeispurt van formaat. Vandaag, bijna drie jaar later, is Newtree al te koop in 5.000 winkels in Europa en de Verenigde Staten.

 

Vorig jaar kreeg dat Amerikaanse succesverhaal plots een flinke knauw, moet het bedrijf nu toegeven bij de bekendmaking van zijn zwakke jaarresultaten. Realiseerde Newtree in 2010 nog een omzet van 5,49 miljoen euro (een stijging met 11% tegenover het jaar voordien, "dankzij Walmart"), dan zakte de omzet in 2011 terug tot 4,75 miljoen euro

 

"Onze Belgische markt bleef groeien. We hebben daarentegen onze omzet bij Walmart zien dalen, nadat deze laatste besliste om de verkoop van premiumchocolade te beperken tot 20% van zijn winkels in de Verenigde Staten", zegt oprichter Benoît De Bruyn in de Franstalige zakenkrant L'Echo. "Die daling verklaart quasi volledig onze negatieve groei in 2011."

 

Eerste flagshipstore geopend

Bij Newtree laten ze zich door deze tegenslag echter niet uit hun lood slaan, laat staan dat ze zouden overwegen Amerika de rug toe te keren. De voorbije maanden werkte Newtree integendeel in het grootste geheim aan zijn nieuwste concept, de Newtree Cafe & Chocolate Shop. Het werd een "retailbistro" of "flagshipcafé", die een kleine week geleden officieel de deuren opende in 'downtown' San Fransisco.

 

Trouw aan de fairtrade-bedrijfsfilosofie werd de bistro-chocoladeshop volledig opgetrokken uit duurzame materialen. Behalve het volledige gamma Newtree-chocolade kan de bezoeker er 's ochtends en 's middags ook terecht voor een ontbijt of lunch, met biologisch brood en gebak, soep, salades, broodjes en dergelijke meer.

 

"We willen op die manier een directe sensoriële ervaring bieden rond de Newtree-producten", aldus nog Benoît De Bruyn, die spreekt van een "strategisch zeer beloftevol platform" en luidop droomt van een heuse keten. De eerste Amerikaanse chocoladefans zijn alvast razend enthousiast.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten.