Niet te onderschatten: de kracht van lokale merken | RetailDetail

Niet te onderschatten: de kracht van lokale merken

Niet te onderschatten: de kracht van lokale merken

Lokale merken in FMCG groeien sneller dan hun multinationale concurrenten. Coca-Cola blijft het populairste merk ter wereld, maar Colgate is het enige merk met een globale penetratie van meer dan 50%. 

 

58% van de marktgroei

Lokale en regionale FMCG-merken waren goed voor 46% van de totale consumentenbestedingen in 2015. Meer dan de helft (58%) van de totale marktgroei is toe te schrijven aan lokale merken. Lokale spelers groeiden met 6,2% vorig jaar, multinationale merken met 3,4%. Dat stelt het nieuwste Brand Footprint-rapport van Kantar Worldpanel


Dat rapport analyseerde 300 miljard aankoopbeslissingen van één miljard huishoudens in 44 landen op vijf continenten, om te berekenen hoe vaak een merk werd gekozen door consumenten in de loop van het jaar. 

 

Groeipotentieel door e-commerce 

Lokale merken staan vooral sterk in Azië, Latijns-Amerika en sommige delen van Europa, zoals Spanje. In China vertegenwoordigen lokale merken wel 75% van de aankoopbeslissingen. De drie sterkste lokale merken van 2015 zijn Chinees: Yili, Mengnui en Bright.


Dat wil echter niet zeggen dat wereldmerken geen toekomst hebben. Binnen de top tien wisten Lifebuoy (Unilever), Lay’s (PepsiCo) en Dove (Unilever) hun score te verbeteren en minstens één plaats te stijgen in de rangschikking van Kantar Worldpanel. Vooral e-commerce houdt een mooi groeipotentieel in voor wereldmerken: hier zijn ze dominant. 

 

Coca-Cola op één

Er zijn nog zekerheden: Coca-Cola blijft het populairste merk ter wereld. Het staat op de eerste plaats in tien landen. Colgate is de wereldleider in health & beauty, Downy is het eerste huishoudmerk. 


Een sterke stijger is het Italiaanse pastamerk Barilla, dat vijf plaatsen klimt in de merkenhitparade. Ook Close-Up, een tandpastamerk van Unilever in het Midden-Oosten, stijgt vijf plaatsen. Dettol nadert de top 50 en Colgate wist voor het tweede jaar op rij de meeste nieuwe shoppers te rekruteren. Het is het enige merk dat wereldwijd gekocht wordt door meer dan de helft van de gezinnen. Het Indonesische noedelmerk Indomie komt de top tien binnen. 

 

De top tien wereldmerken volgens Kantar Worldpanel

 

 Rang  Merk  Fabrikant
 1  Coca-Cola  The Coca-Cola Company
 2  Colgate  Colgate-Palmolive
 3  Lifebuoy  Unilever
 4  Maggi  Nestlé
 5  Lay's  PepsiCo
 6  Pepsi  PepsiCo
 7  Nescafé  Nestlé
 8  Indomie  Indofood
 9  Knorr  Unilever
 10  Dove  Unilever

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.