'Antwerp Market' blaast Hoogstraat nieuw leven in

Nieuw concept voor foodstart-ups in hartje Antwerpen

Nieuw concept voor foodstart-ups in hartje Antwerpen
Shutterstock

In de Hoogstraat in Antwerpen vinden kleine start-ups die verse voeding verkopen binnenkort ruimte om hun concept uit te proberen. De indoormarkt opent de deuren in de voormalige De Krak en biedt plaats aan twintig pop-upzaken.

 

Zelfgemaakte voeding

Volgende week neemt de Hoogstraat definitief afscheid van koopjesmagazijn De Krak, maar lang zal het pand in de populaire winkelstraat niet leegstaan: ondernemer Michel Strybosch en een anonieme zakenpartner toveren de ruimte van veertig op acht meter binnenkort om tot een nieuwe indoormarkt, die ruimte wil bieden aan startende ondernemers die het succes van hun product willen uittesten.

 

Antwerp Market mikt vooral op verse voeding, lokaal geproduceerd door kwekers die hun producten zelf aan de man willen brengen. "Voor tien van de twintig units hebben we al een partner gevonden," vertelt Strybosch: "Zo zal er iemand zelfgemaakte confituur verkopen, maar ook fruitsla, soep en geitenkaas van eigen productie zullen er te krijgen zijn."

 

Duwtje in de rug voor starters

Ook andere concepten zijn welkom, want de ruimtes worden flexibel ingericht, op maat van pop-upzaken die er voor korte of lange termijn een thuisbasis kunnen vinden. De initiatiefnemers huren zelf het pand van De Krak, maar bieden weekcontracten via onderverhuur aan voor 450 euro per week. De twee willen start-ups ook helpen, met een financieel duwtje in de rug of de boekhouding. "En met Antwerp Market hopen we toch ook een tegenbeweging te creëren die de Hoogstraat opnieuw leven inblaast", besluit Strybosch.

 

Antwerp Market geeft op zaterdag 28 en zondag 29 april een openingsfeest met live muziek van de groep Filet d’Anvers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom de telefoon haast nooit meer rinkelt bij Domino’s

27/04/2018

Zin in pizza? Jongeren bestellen die bij voorkeur met een app. En binnenkort roepen ze hun bestelling wel naar Alexa. Technologie is één van de succesfactoren voor pizzaketen Domino’s, die binnen enkele jaren 200 vestigingen wil in ons land.

Schoenen Torfs opent eerste Waalse vestiging in Libramont

26/04/2018

Maandag 30 april opent Schoenen Torfs in Libramont zijn eerste Waalse vestiging. De schoenenketen wil op termijn vijftien winkels openen in Wallonië en lanceert daarom ook meteen haar webshop in Franstalig België.

Bio-Planet opent eerste stadswinkel in Antwerpen

26/04/2018

Ook Bio-Planet springt nu op de kar van de stadswinkel. De bioketen van Colruyt Group opent binnenkort haar eerste winkel in het hartje van Antwerpen en brengt zo haar bioproducten meer binnen het bereik van mensen zonder wagen.

Spontane stakingen bij 79 Belgische supermarkten Lidl

26/04/2018

Over het hele land braken woensdag spontane stakingen uit bij Lidl. De medewerkers noemen de werkdruk te hoog en legden het werk neer nadat overleg met de directie op niks uitliep. 79 winkels hielden de deuren dicht. 

Met Shukr mikt Tiense Suiker op Arabische gemeenschap

26/04/2018

De Tiense Suikerraffinaderij speelt met een nieuw merk in op de toenemende diversiteit in de samenleving: Shukr wordt in eerste instantie gelanceerd in het gespecialiseerde kanaal van de etnische winkels. Mogelijk volgen supermarkten later.

Carrefour en Système U onderhandelen over samenwerking

25/04/2018

Carrefour en Système U bespreken de mogelijkheid een alliantie te sluiten, die beide bedrijven de komende vijf jaar betere aankoopprijzen bij producenten moet opleveren. Système U werkt nochtans al lang samen met Carrefour-concurrent Auchan.