Nieuw hoofdkantoor voor Le Pain Quotidien in Brussel | RetailDetail

Nieuw hoofdkantoor voor Le Pain Quotidien in Brussel

Nieuw hoofdkantoor voor Le Pain Quotidien in Brussel

Restaurantketen Le Pain Quotidien gaat in Brussel een nieuw Europees hoofdkantoor openen. Daarnaast komt er ook een nieuw restaurant op de site van Tour & Taxis, dat een soort flagshipstore moet worden voor de keten.

 

32 nieuwe restaurants

Momenteel bevindt het hoofdkantoor van Le Pain Quotidien zich in New York en dat kantoor zal ook geopend blijven. Het zal echter enkel nog de activiteiten op het hele Amerikaanse continent aansturen. Het hoofdkantoor in Brussel wordt verantwoordelijk voor de restaurants in het Midden-Oosten en Europa.

 

Daarnaast komt er in Tour & Taxis ook een opleidingscentrum en een nieuw restaurant van de restaurantketen. De investering voor dat restaurant schommelt rond 400.000 euro en het filiaal moet dit najaar de deuren openen. Het opleidingscentrum zal opleidingen organiseren voor alle Belgische medewerkers en voor alle franchisenemers wereldwijd.

 

Le Pain Quotidien opende in 2016 29 nieuwe restaurants en gaat ook in 2017 verder met de expansie. Dit jaar zullen er 32 nieuwe restaurants geopend worden, waarvan 12 in Latijns-Amerika.

 

Volgend jaar wordt er werk gemaakt van Azië, waar de keten al actief is in India en Japan en een franchisevestiging heeft in Hongkong. “Die gaan we terugkopen, want we willen van Hongkong ons Aziatisch hoofdkwartier maken, om van daaruit Singapore en China te veroveren”, zegt Vincent Herbert, CEO van Le Pain Quotidien.

 

Groei in België

Vorig jaar haalde de keten een omzet van 367 miljoen dollar (344 miljoen euro) en een winst van 30 miljoen dollar (28 miljoen euro). Dit jaar mikt het op een omzet van 410 miljoen dollar (384 miljoen euro).

 

Een groot deel van die groei is te danken aan betere cijfers in België. Vorig jaar steeg de omzet in het thuisland met 20 procent en ook de rendabiliteit ging er met een kwart op vooruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.