Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev | RetailDetail

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev
Shutterstock

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Acties afgeblazen

In de nieuwe cao zal de inkomens- en werkzekerheidsgarantie in geval van een herstructurering verbeterd worden, leerde De Tijd. In het nieuwe akkoord krijgt wie ontslagen wordt om economische redenen de eerste twee jaar 36 maanden loon uitbetaald. In het derde jaar zijn dat nog 24 maanden. In de huidige cao daalde dat al in het tweede jaar naar 24 maanden en in het derde jaar naar 18 maanden.

 

Daarmee zijn de onderhandelingen over een nieuwe cao voor de komende drie jaar nog niet afgerond, maar een akkoord over dit punt was een voorwaarde voor verdere onderhandelingen. In dat opzicht werden er vorige week ook al acties gehouden aan de drie brouwerijen en indien er geen akkoord was gevonden, zouden er deze week nog acties zijn gevolgd.

 

“Het bedrijf maakt miljarden euro winst, maar ze willen hun werknemers niet belonen. Integendeel, ze willen ons zelfs nog voordelen afnemen. En dit is eigenlijk de druppel. De werkdruk is zo hoog terwijl er geen werkzekerheid is”, klonk het toen bij de vakbonden. Deze week zal er verder onderhandeld worden over de rest van de cao.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië

28/05/2018

De zalmprijzen stijgen fors: zalm uit Noorwegen is in de afgelopen vijf jaar liefst drie maal duurder geworden. Vooral de groeiende vraag uit Azië zorgt daarvoor, al hadden ook de kwekers tegenslagen.

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

28/05/2018

Albert Heijn moet sneller innoveren om over dertig jaar nog relevant te zijn, meent topman Wouter Kolk. Een bezorgdienst voor warme maaltijden en een dashboard dat klanten toont hoe gezond ze boodschappen doen, zitten in de pijplijn.

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.