Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open | RetailDetail

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open
Shutterstock

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Zondagwerk

Bombard wil voor het einde van dit jaar een groot transformatieplan voor Carrefour lanceren en had in dat opzicht een ontmoeting met de Franse vakbonden. Frankrijk is nog altijd goed voor 47% van de omzet van het bedrijf, maar de Hypermarkten verliezen er wel steeds meer marktaandeel.

 

“Het doel van de vergadering was om elkaar te leren kennen. Alexandre Bombard heeft zijn plannen niet vrijgegeven, maar zei wel dat Carrefour niet nog meer marktaandeel kon verliezen in Frankrijk”, zegt vakbondsafgevaardigde Michel Enguelz aan Reuters. Volgens hem gaf Bombard daarbij wel aan dat hij hoopt dat de vakbonden openstaan voor zondagwerk en dat daar over kan gesproken worden tijdens de eerste onderhandelingen, die op 25 september van start gaan.

 

Sluitingen

Daarnaast denkt Bombard ook aan de sluiting van een aantal Hypermarkten die onder de maat presteren. In andere gevallen is het mogelijk dat het grootste format van Carrefour in de toekomst ook door franchisenemers kan worden uitgebaat.

 

Een andere belangrijke pijler binnen het transformatieplan is de uitbouw van de online activiteiten van de groep. Daarvoor zou Carrefour Marie Cheval aantrekken als het nieuwe hoofd van die online tak: een nieuwe functie binnen het bedrijf, die aantoont dat Carrefour meer aandacht wil besteden aan zijn online activiteiten. Cheval nam deze week nog ontslag als CEO van de Franse online bank Boursorama om een nieuwe uitdaging aan te gaan. Die zou ze nu dus gevonden hebben bij Carrefour.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.