Nieuwe coating moet sausen gemakkelijker uit flessen krijgen | RetailDetail

Nieuwe coating moet sausen gemakkelijker uit flessen krijgen

Nieuwe coating moet sausen gemakkelijker uit flessen krijgen

Het is een gekend fenomeen, sausflessen waarbij het bijna onmogelijk is om de laatste restjes uit de fles te krijgen. Binnenkort komt daar mogelijk verandering in, want wetenschappers hebben een nieuwe techniek ontdekt die dat probleem moet oplossen.

Olie tussen fles en saus

Het zijn wetenschappers van MIT in Massachusetts die al meer dan tien jaar onderzoek voeren naar het gladde oppervlak van materialen en grondstoffen. Sinds kort worden hun ontdekkingen ook ingezet voor de coating van flacons, tubes en flessen. Die coating, die de naam LiquiGlide kreeg, legt een laagje tussen de vloeistof en de fles, waardoor die eenvoudiger naar buiten kan lopen. Zo moet er niet meer hardhandig op de onderkant van de fles geklopt worden, om het laatste restje er uit te krijgen.

 

Bij de coating wordt gebruik gemaakt van een laagje olie tussen de fles en de vloeistof. “Onze grootste zorg daarbij was, dat de olieachtige vloeistof zich zou vermengen met de inhoud van de fles en zo mee naar buiten zou stromen”, zeggen de onderzoekers. Daarom wordt er gebruik gemaakt van olie die sowieso al in de producten voorkomt. “Hierdoor kunnen onze coatings op heel wat verschillende manieren toegepast worden.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.