Nieuwe foodconcepten veroveren plaats in de markt

Nieuwe foodconcepten veroveren plaats in de markt

Nieuwe foodconcepten veroveren plaats in de markt
FSIN Food 500 2016

Nieuwe foodconcepten als webshops, afhaallocaties en bestel- en bezorgdiensten veroveren steeds nadrukkelijker een eigen plaats in de markt. Dit concludeert het Food Service Instituut Nederland in haar FSIN Food 500.

Ranglijst met nieuwe namen  

In die jaarlijkse ranglijst naar omzet in foodverkopen van het Food Service Instituut Nederland staan nieuwe concepten als AH.nl (27ste plaats), Thuisbezorgd.nl (28), online wijnclubs en webwinkels in niches zoals Gefelicitaart.nl. De nieuwe webshops, afhaallocaties en bestel- en bezorgdiensten kunnen volop profiteren van de oplevende economische groei.

 

Ook neemt het aantal supermarktformules voor specifieke doelgroepen toe, zoals Ekoplaza (42), Marqt (66), Tanger Markt (91), Natuurwinkel (128) en Estafette (168). Op de ranglijst, die ditmaal voor de derde maal verschijnt, komen verder recente blurringconcepten voor, zoals Jumbo Foodmarkt (67), een formule met een mix van foodretail en foodservice, en Markthal Rotterdam (72).

 

Grootste foodverkopers groeien

De 500 grootste foodverkopers in Nederland groeien ook verder in omzet, zo blijkt uit de Top 500. Consumenten gaven 57,4 miljard euro uit aan eten en drinken: hiervan kochten zij 80% bij bedrijven in de FSIN Food 500-lijst. In de lijst van 2015 waren de 500 bedrijven en merken immers goed voor 42,5 miljard euro omzet.

 

Een huishouden in Nederland gaf vorig jaar gemiddeld 7.455 euro uit aan eten en drinken. Van dit bedrag werd 5.948 euro uitgegeven bij de 500 namen in de FSIN Food 500. De overige 1.507 euro besteedde de consument bij foodformules die niet op de lijst voorkomen.

 

Supermarkten in het voordeel

De supermarkten waren tijdens de afgelopen economische crisis in het voordeel ten opzichte van het horeca- en fastfoodkanaal: daar hadden formules immers te maken met teruglopende consumentenbestedingen.

 

Ook dit jaar staan supermarktketens op de hoogste plaatsen in de FSIN Food 500. Albert Heijn (omzet 10,4 miljard euro) bezet de eerste plaats, gevolgd door Jumbo Supermarkten (6 miljard), Lidl Nederland (2,9 miljard), Aldi Nederland (2,3 miljard) en Plus (2,0 miljard euro).

 

Dit is de Top 25 van de FSIN Food 500 2016

1.    AH Supermarkten, 10,4 miljard euro
2.    Jumbo Supermarkten, 6,0 miljard euro
3.    Lidl Nederland, 2,9 miljard euro
4.    Aldi Nederland, 2,3 miljard euro
5.    Plus, 2,0 miljard euro
6.    Dirk, 1,2 miljard euro
7.    Albert Heijn XL, 1,1 miljard euro
8.    Coop, 975 miljoen euro
9.    EMTÉ, 955 miljoen euro
10.    Hoogvliet, 717 miljoen euro
11.    Deen, 686 miljoen euro
12.    McDonald’s, 674 miljoen euro
13.    DekaMarkt, 665 miljoen euro
14.    Vomar Voordeelmarkt, 482 miljoen euro
15.    HEMA, 478 miljoen euro
16.    Shell Tankstations, 370 miljoen euro
17.    Nettorama, 370 miljoen euro
18.    Gall & Gall, 361 miljoen euro
19.    Jan Linders, 347 miljoen euro
20.    Keurslagers, 333 miljoen euro
21.    Spar, 331 miljoen euro
22.    Poiesz, 309 miljoen euro
23.    NS Stations Retail vh Servex, 305 miljoen euro
24.    Van der Valk, 287 miljoen euro
25.    Boni Supermarkt, 264 miljoen euro

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lidl breidt huismerkassortiment uit met babyproducten

19/04/2018

Lidl mag stilaan het jasje van discounter inruilen voor dat van een complete retailer. De warenhuisketen ontwikkelt nu ook voor zijn babyassortiment producten van de huismerken Lupilu en Cien, die alvast sterk scoren bij de klanten.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Greenyard verzekert verslogistiek voor zelfstandige winkels Carrefour

19/04/2018

Een exclusieve samenwerking tussen Carrefour Belgium en versleverancier Greenyard moet het aanbod verse producten in de kleinere verkooppunten naar een hoger niveau tillen.