Nieuwe Schijf van Vijf legt nadruk op onbewerkt, groenten en volkoren | RetailDetail

Nieuwe Schijf van Vijf legt nadruk op onbewerkt, groenten en volkoren

Nieuwe Schijf van Vijf legt nadruk op onbewerkt, groenten en volkoren

In de nieuwste update van de Schijf van Vijf ligt de nadruk op onbewerkte producten, groenten, fruit en volkoren producten. Het voorlichtingsmodel in de vorm van een schijf met vijf vakken kreeg tevens een nieuw beeldmerk.

Meer groenten

De aanbeveling voor groenten in de Schijf van Vijf, die gezonde voeding moet aanprijzen, ging omhoog van 200 naar 250 gram naar dag. Nieuw zijn adviezen voor wekelijks een portie peulvruchten en dagelijks een handje noten.

 

Vlees mag wat minder en kan worden vervangen door peulvruchten, noten, ei of tofu. Bewerkt vlees staat niet langer in de Schijf van Vijf. Het advies voor het eten van vis is veranderd van twee keer per week vis, waarvan een keer vette vis, naar éénmaal per week. Ook zuivel en zachte en vloeibare smeer- en bereidingsvetten voor de onverzadigde vetten staan vermeld in de Schijf van Vijf.

 

Kraanwater, thee en koffie worden aangegeven als de beste vochtleveranciers. Vruchtensap wordt niet langer aanbevolen: eerder werd een glas vruchtensap nog aangeraden om de fruitconsumptie te verhogen, maar in de nieuwe Schijf van Vijf wordt het eten van fruit gezonder gevonden dan het drinken van sap.

 

Wie eet volgens de Schijf van Vijf krijgt alles binnen voor een goede gezondheid. Het model is de optimale combinatie van producten die de Gezondheidsraad aanraadt om chronische ziekten te voorkomen en producten die zorgen voor genoeg energie en alle voedingsstoffen om het lichaam fit te houden.

 

Eigen gezonde keuzes maken

Gezond eten volgens de Schijf van Vijf betekent dat de consument iedere dag uit elk vak de juiste hoeveelheden kan kiezen en daarmee kan variëren, maar de consument bepaalt zelf welke stappen hij maakt richting Schijf van Vijf. De nadruk in de advisering ligt op veranderingen, waarbij elke stap in de goede richting telt. Het Voedingcentrum brengt hier Mijn Eet-update, een nieuwe tool met persoonlijke suggesties die herinnert deelnemers aan hun voornemen. Ook het online eetdagboek Mijn Eetmeter is een persoonlijke tool.

 

In de Schijf van Vijf zijn de Richtlijnen Goede Voeding 2015 van de Gezondheidsraad opgenomen, samen met bestaande normen voor voedingsstoffen. Er is in Nederland geen ander voorlichtingsmodel zo uitvoerig wetenschappelijk onderbouwd. De naam Schijf van Vijf was vorig jaar bekend bij 92 procent van de Nederlanders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top