Nieuwe Schijf van Vijf legt nadruk op onbewerkt, groenten en volkoren

Nieuwe Schijf van Vijf legt nadruk op onbewerkt, groenten en volkoren

In de nieuwste update van de Schijf van Vijf ligt de nadruk op onbewerkte producten, groenten, fruit en volkoren producten. Het voorlichtingsmodel in de vorm van een schijf met vijf vakken kreeg tevens een nieuw beeldmerk.

Meer groenten

De aanbeveling voor groenten in de Schijf van Vijf, die gezonde voeding moet aanprijzen, ging omhoog van 200 naar 250 gram naar dag. Nieuw zijn adviezen voor wekelijks een portie peulvruchten en dagelijks een handje noten.

 

Vlees mag wat minder en kan worden vervangen door peulvruchten, noten, ei of tofu. Bewerkt vlees staat niet langer in de Schijf van Vijf. Het advies voor het eten van vis is veranderd van twee keer per week vis, waarvan een keer vette vis, naar éénmaal per week. Ook zuivel en zachte en vloeibare smeer- en bereidingsvetten voor de onverzadigde vetten staan vermeld in de Schijf van Vijf.

 

Kraanwater, thee en koffie worden aangegeven als de beste vochtleveranciers. Vruchtensap wordt niet langer aanbevolen: eerder werd een glas vruchtensap nog aangeraden om de fruitconsumptie te verhogen, maar in de nieuwe Schijf van Vijf wordt het eten van fruit gezonder gevonden dan het drinken van sap.

 

Wie eet volgens de Schijf van Vijf krijgt alles binnen voor een goede gezondheid. Het model is de optimale combinatie van producten die de Gezondheidsraad aanraadt om chronische ziekten te voorkomen en producten die zorgen voor genoeg energie en alle voedingsstoffen om het lichaam fit te houden.

 

Eigen gezonde keuzes maken

Gezond eten volgens de Schijf van Vijf betekent dat de consument iedere dag uit elk vak de juiste hoeveelheden kan kiezen en daarmee kan variëren, maar de consument bepaalt zelf welke stappen hij maakt richting Schijf van Vijf. De nadruk in de advisering ligt op veranderingen, waarbij elke stap in de goede richting telt. Het Voedingcentrum brengt hier Mijn Eet-update, een nieuwe tool met persoonlijke suggesties die herinnert deelnemers aan hun voornemen. Ook het online eetdagboek Mijn Eetmeter is een persoonlijke tool.

 

In de Schijf van Vijf zijn de Richtlijnen Goede Voeding 2015 van de Gezondheidsraad opgenomen, samen met bestaande normen voor voedingsstoffen. Er is in Nederland geen ander voorlichtingsmodel zo uitvoerig wetenschappelijk onderbouwd. De naam Schijf van Vijf was vorig jaar bekend bij 92 procent van de Nederlanders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top