Nieuwe Schijf van Vijf legt nadruk op onbewerkt, groenten en volkoren | RetailDetail

Nieuwe Schijf van Vijf legt nadruk op onbewerkt, groenten en volkoren

Nieuwe Schijf van Vijf legt nadruk op onbewerkt, groenten en volkoren

In de nieuwste update van de Schijf van Vijf ligt de nadruk op onbewerkte producten, groenten, fruit en volkoren producten. Het voorlichtingsmodel in de vorm van een schijf met vijf vakken kreeg tevens een nieuw beeldmerk.

Meer groenten

De aanbeveling voor groenten in de Schijf van Vijf, die gezonde voeding moet aanprijzen, ging omhoog van 200 naar 250 gram naar dag. Nieuw zijn adviezen voor wekelijks een portie peulvruchten en dagelijks een handje noten.

 

Vlees mag wat minder en kan worden vervangen door peulvruchten, noten, ei of tofu. Bewerkt vlees staat niet langer in de Schijf van Vijf. Het advies voor het eten van vis is veranderd van twee keer per week vis, waarvan een keer vette vis, naar éénmaal per week. Ook zuivel en zachte en vloeibare smeer- en bereidingsvetten voor de onverzadigde vetten staan vermeld in de Schijf van Vijf.

 

Kraanwater, thee en koffie worden aangegeven als de beste vochtleveranciers. Vruchtensap wordt niet langer aanbevolen: eerder werd een glas vruchtensap nog aangeraden om de fruitconsumptie te verhogen, maar in de nieuwe Schijf van Vijf wordt het eten van fruit gezonder gevonden dan het drinken van sap.

 

Wie eet volgens de Schijf van Vijf krijgt alles binnen voor een goede gezondheid. Het model is de optimale combinatie van producten die de Gezondheidsraad aanraadt om chronische ziekten te voorkomen en producten die zorgen voor genoeg energie en alle voedingsstoffen om het lichaam fit te houden.

 

Eigen gezonde keuzes maken

Gezond eten volgens de Schijf van Vijf betekent dat de consument iedere dag uit elk vak de juiste hoeveelheden kan kiezen en daarmee kan variëren, maar de consument bepaalt zelf welke stappen hij maakt richting Schijf van Vijf. De nadruk in de advisering ligt op veranderingen, waarbij elke stap in de goede richting telt. Het Voedingcentrum brengt hier Mijn Eet-update, een nieuwe tool met persoonlijke suggesties die herinnert deelnemers aan hun voornemen. Ook het online eetdagboek Mijn Eetmeter is een persoonlijke tool.

 

In de Schijf van Vijf zijn de Richtlijnen Goede Voeding 2015 van de Gezondheidsraad opgenomen, samen met bestaande normen voor voedingsstoffen. Er is in Nederland geen ander voorlichtingsmodel zo uitvoerig wetenschappelijk onderbouwd. De naam Schijf van Vijf was vorig jaar bekend bij 92 procent van de Nederlanders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.