Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ in Kortrijk

Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ in Kortrijk
Facebook

Op 31 augustus opent in Kortrijk ‘Zonder Meer’, een nieuwe winkel waar verpakkingen volledig verbannen worden. Klanten moeten er zelf potjes, doosjes of zakjes meebrengen om die dan te vullen in de winkel.

Voedselverspilling

“Het is onvoorstelbaar hoeveel verpakkingen er in de vuilnisbak terechtkomen. Vooral plastic is een probleem. In Zonder Meer kies je zelf in welke hoeveelheid je koopt, wat bijvoorbeeld ideaal is voor alleenstaanden of grote gezinnen. En zo gaan we tegelijk ook voedselverspilling tegen”, zegt zaakvoerder Johan Moreels.

 

Bij Zonder Meer wordt er ook voornamelijk voor biologische producten gekozen. Klanten kunnen bij elk artikel dan ook voldoende informatie vinden, zodat ze perfect weten wat ze kopen. Op vlak van prijzen mikt Moreels op prijzen die net onder of gelijk lopen met die van biosupermarktketen Bio-Planet.

 

Sociaal aspect

In de winkel is een ruim aanbod granen, noten, pasta, thee, kruiden en meer te vinden. Ook onderhouds- en verzorgingsproducten zoals shampoo of zeep kunnen zonder problemen via eigen flacons aangevuld worden. Sappen, bieren en wijnen worden dan weer verkocht in retourflessen en ook bij de koelkast met verse producten krijgen de klanten de volledige vrijheid over de hoeveelheid die ze aankopen.

 

“Mijn winkel heeft ook een sociaal aspect, want sommige producten zijn in beschutte werkplaatsen gemaakt. Zo komen de kruiden uit De Kruiderie in Beernem. De aankoop kost me meer dan bij een gewone leverancier, maar ik hecht belang aan dat sociaal aspect”, voegt Moreels toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top