Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ in Kortrijk

Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ in Kortrijk
Facebook

Op 31 augustus opent in Kortrijk ‘Zonder Meer’, een nieuwe winkel waar verpakkingen volledig verbannen worden. Klanten moeten er zelf potjes, doosjes of zakjes meebrengen om die dan te vullen in de winkel.

Voedselverspilling

“Het is onvoorstelbaar hoeveel verpakkingen er in de vuilnisbak terechtkomen. Vooral plastic is een probleem. In Zonder Meer kies je zelf in welke hoeveelheid je koopt, wat bijvoorbeeld ideaal is voor alleenstaanden of grote gezinnen. En zo gaan we tegelijk ook voedselverspilling tegen”, zegt zaakvoerder Johan Moreels.

 

Bij Zonder Meer wordt er ook voornamelijk voor biologische producten gekozen. Klanten kunnen bij elk artikel dan ook voldoende informatie vinden, zodat ze perfect weten wat ze kopen. Op vlak van prijzen mikt Moreels op prijzen die net onder of gelijk lopen met die van biosupermarktketen Bio-Planet.

 

Sociaal aspect

In de winkel is een ruim aanbod granen, noten, pasta, thee, kruiden en meer te vinden. Ook onderhouds- en verzorgingsproducten zoals shampoo of zeep kunnen zonder problemen via eigen flacons aangevuld worden. Sappen, bieren en wijnen worden dan weer verkocht in retourflessen en ook bij de koelkast met verse producten krijgen de klanten de volledige vrijheid over de hoeveelheid die ze aankopen.

 

“Mijn winkel heeft ook een sociaal aspect, want sommige producten zijn in beschutte werkplaatsen gemaakt. Zo komen de kruiden uit De Kruiderie in Beernem. De aankoop kost me meer dan bij een gewone leverancier, maar ik hecht belang aan dat sociaal aspect”, voegt Moreels toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top