Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ opent snel in Kortrijk | RetailDetail

Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ in Kortrijk

Nieuwe verpakkingsvrije winkel ‘Zonder Meer’ in Kortrijk
Facebook

Op 31 augustus opent in Kortrijk ‘Zonder Meer’, een nieuwe winkel waar verpakkingen volledig verbannen worden. Klanten moeten er zelf potjes, doosjes of zakjes meebrengen om die dan te vullen in de winkel.

Voedselverspilling

“Het is onvoorstelbaar hoeveel verpakkingen er in de vuilnisbak terechtkomen. Vooral plastic is een probleem. In Zonder Meer kies je zelf in welke hoeveelheid je koopt, wat bijvoorbeeld ideaal is voor alleenstaanden of grote gezinnen. En zo gaan we tegelijk ook voedselverspilling tegen”, zegt zaakvoerder Johan Moreels.

 

Bij Zonder Meer wordt er ook voornamelijk voor biologische producten gekozen. Klanten kunnen bij elk artikel dan ook voldoende informatie vinden, zodat ze perfect weten wat ze kopen. Op vlak van prijzen mikt Moreels op prijzen die net onder of gelijk lopen met die van biosupermarktketen Bio-Planet.

 

Sociaal aspect

In de winkel is een ruim aanbod granen, noten, pasta, thee, kruiden en meer te vinden. Ook onderhouds- en verzorgingsproducten zoals shampoo of zeep kunnen zonder problemen via eigen flacons aangevuld worden. Sappen, bieren en wijnen worden dan weer verkocht in retourflessen en ook bij de koelkast met verse producten krijgen de klanten de volledige vrijheid over de hoeveelheid die ze aankopen.

 

“Mijn winkel heeft ook een sociaal aspect, want sommige producten zijn in beschutte werkplaatsen gemaakt. Zo komen de kruiden uit De Kruiderie in Beernem. De aankoop kost me meer dan bij een gewone leverancier, maar ik hecht belang aan dat sociaal aspect”, voegt Moreels toe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.