Nog heikele punten rond fusie Ahold en Delhaize

Nog heikele punten rond fusie Ahold en Delhaize

Op 14 maart mogen de aandeelhouders van Ahold en Delhaize stemmen over de fusie van de twee supermarktbedrijven. Die fusie zal er meer dan waarschijnlijk komen, maar er zijn nog vragen rond enkele randvoorwaarden.

 

Vrees voor banenverlies

Vooral de vakbonden, zowel in België als in Nederland, stellen zich vragen bij een aantal punten rond de fusie. Zo wordt er vooral in België gevreesd voor nieuw banenverlies. Ahold en Delhaize willen door synergiën 500 miljoen euro per jaar besparen, maar dat kan enkel als er ook gesneden wordt in het personeelsbestand. Bij Delhaize is er nog maar pas een sanering doorgevoerd, maar de grootste besparingen kunnen nog bij Delhaize gevonden worden.

 

Volgens het Financieele Dagblad liggen de productiviteitscijfers bij Ahold immers een stuk hoger dan bij Delhaize. Bij de Belgische keten was een voltijdse werknemer goed voor een omzet van 190.000 euro. In Nederland lag dat bedrag op 260.000 euro.

 

Daarnaast is er in België vrees voor de nieuwe Nederlandse leiding. Heel wat leveranciers denken dat de nieuwe bazen, met Dick Boer als CEO van het fusiebedrijf, lagere prijzen zullen betalen. Het is ook nog niet geweten of Ahold in België zal verder gaan met Albert Heijn, dat momenteel een kleine veertig winkels heeft in België. De Belgische Mededingingsautoriteit wil alvast dat er acht winkels van Albert Heijn van de hand worden gedaan.

 

Hoge beloningen

Tijdens de aandeelhoudersvergadering kan ook gestemd worden over het beloningsbeleid en de beschermingsconstructie die Ahold moet beschermen tegen een vijandelijke overname. Die bescherming loopt in 2018 af en Ahold wil dat die verlengd wordt met vijf jaar.

 

Mogelijk zijn de Angelsaksische aandeelhouders niet te vinden voor zo’n constructie, omdat die de invloed van individuele aandeelhouders beperkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top