Nog heikele punten rond fusie Ahold en Delhaize | RetailDetail

Nog heikele punten rond fusie Ahold en Delhaize

Nog heikele punten rond fusie Ahold en Delhaize

Op 14 maart mogen de aandeelhouders van Ahold en Delhaize stemmen over de fusie van de twee supermarktbedrijven. Die fusie zal er meer dan waarschijnlijk komen, maar er zijn nog vragen rond enkele randvoorwaarden.

 

Vrees voor banenverlies

Vooral de vakbonden, zowel in België als in Nederland, stellen zich vragen bij een aantal punten rond de fusie. Zo wordt er vooral in België gevreesd voor nieuw banenverlies. Ahold en Delhaize willen door synergiën 500 miljoen euro per jaar besparen, maar dat kan enkel als er ook gesneden wordt in het personeelsbestand. Bij Delhaize is er nog maar pas een sanering doorgevoerd, maar de grootste besparingen kunnen nog bij Delhaize gevonden worden.

 

Volgens het Financieele Dagblad liggen de productiviteitscijfers bij Ahold immers een stuk hoger dan bij Delhaize. Bij de Belgische keten was een voltijdse werknemer goed voor een omzet van 190.000 euro. In Nederland lag dat bedrag op 260.000 euro.

 

Daarnaast is er in België vrees voor de nieuwe Nederlandse leiding. Heel wat leveranciers denken dat de nieuwe bazen, met Dick Boer als CEO van het fusiebedrijf, lagere prijzen zullen betalen. Het is ook nog niet geweten of Ahold in België zal verder gaan met Albert Heijn, dat momenteel een kleine veertig winkels heeft in België. De Belgische Mededingingsautoriteit wil alvast dat er acht winkels van Albert Heijn van de hand worden gedaan.

 

Hoge beloningen

Tijdens de aandeelhoudersvergadering kan ook gestemd worden over het beloningsbeleid en de beschermingsconstructie die Ahold moet beschermen tegen een vijandelijke overname. Die bescherming loopt in 2018 af en Ahold wil dat die verlengd wordt met vijf jaar.

 

Mogelijk zijn de Angelsaksische aandeelhouders niet te vinden voor zo’n constructie, omdat die de invloed van individuele aandeelhouders beperkt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.