NS evalueert verkoop stationsformules | RetailDetail

NS evalueert verkoop stationsformules

NS evalueert verkoop stationsformules

NS bekijkt eind dit jaar of winkelformules op de stations kunnen worden overgedragen aan de markt. Het spoorwegbedrijf evalueert in juni en november of de uitgevoerde overdracht van Burger King, La Place Express en OLA Happiness Station een goeie oplossing is.

 

Formules in concessie uitgeven  

Afgelopen najaar nam HMSHost zeventien vestigingen van Burger King in concessie over. Ook La Place Express en Ola Happiness werden in concessie overgedragen. NS verkocht in de afgelopen twee jaar ook al een aantal non-foodformules aan de markt. Het bedrijf heeft voor het overdragen van formules aan andere marktpartijen concessiemanagement ontwikkeld, waarbij de regie op de stations en het gevarieerde aanbod aan de reiziger behouden blijft, ook met externe aanbieders.

 

Een overdracht van de andere winkelformules, waaronder gemaksformule AH to go, wordt eind dit jaar nader bekeken. NS  zou uiteindelijk alleen de formules Kiosk en het nieuwe concept StationsHuiskamer in eigen beheer willen houden.

 

NS Stations stopt ook in het buitenland met retail op de stations. De winkels in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk worden net als in Nederland overgedragen aan andere exploitanten, zo meldde het bedrijf in het AD en Retailnews. In Frankrijk is de formule Monop onlangs overgedragen aan de Franse partner Monoprix.

 

Aanbod naar klantbehoefte

De NS wil zich in de toekomst vooral concentreren op de exploitatie van het hoofdnet en het exploiteren van de stations. Dat NS zijn winkels afstoot, betekent volgens de woordvoerder niet dat winkels vrij spel krijgen. De NS behoudt de regie over de formules.  Zo wil het vervoersbedrijf zeker weten dat er voldoende aanbod is aan winkels waar klanten behoefte aan hebben. “We willen niet dertien patatzaken naast elkaar hebben”, zegt ze in het Algemeen Dagblad.

 

Vakbond FNV is het niet eens met de verkoop van de stationswinkels. “Als de NS stopt met de winkels, is het wel de kip met de gouden eieren die wordt geslacht”, stelde FNV-bestuurder Huub van den Dungen al eerder. Reizen per spoor begint en eindigt volgens hem op het station. “De kwaliteit van de stations is heel belangrijk voor de beleving van de reiziger.”

 

NS Stations Retailbedrijf (voorheen Servex) exploiteert zo’n twintig eigen formules als De Broodzaak, Julia's, Kiosk, Railcatering en Smullers  en franchise-stationsformules als AH to go, HemaRituals en Starbucks. De formules vertegenwoordigen meer dan 330 verkooppunten met ruim 5.000 medewerkers en zijn goed voor 250.000 transacties per dag. Van de 1,2 miljoen reizigers per dag koopt 82 procent weleens iets bij deze formules.

 

Station wordt nieuwe winkel- en horecalocatie

De zes grote centrale treinstations in Nederland Amsterdam CS, Amsterdam-Zuid WTC, Den Haag Centraal, Rotterdam CS, Breda Stationskwartier, Utrecht CS en Arnhem CS ontwikkelen zich niettemin tot nieuwe winkel- en horecalocaties. NS investeert samen met het rijk ruim 1,3 miljard euro in het vernieuwen van de centraal stations tot zogeheten ‘wereldstations’ met veel ruimte voor retail. Het doel is om treinreiziger en consument langer op stations te laten verblijven. Winkelen, uit eten, naar de bioscoop, de consument vindt het op de grote stations van de toekomst. De locaties vormen belangrijke verkeersknooppunten met dagelijks ruim 1,2 miljoen reizigers.

 

Op de grote stations openen vastgoeddochter NS Poort en NS Stations niet alleen Hema en Free Record Shop, maar ook Mooi Parfumerie en Starbucks. De formules blijven herkenbaar, maar de uitstraling en kleurstelling van de winkels zijn aangepast. Er zijn voldoende zitplaatsen en sanitaire voorzieningen en een grotere diversiteit aan winkels en horeca, onderverdeeld in food, health & beauty, media, mode en service. Het uitgebreide winkelaanbod profiteert van de enorme dagelijkse reizigersstromen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.