Nutella gebruikte algoritme voor design nieuwe labels | RetailDetail

Nutella gebruikte algoritme voor design nieuwe labels

Nutella gebruikte algoritme voor design nieuwe labels
Nutella

Nutella heeft een algoritme gebruikt om maar liefst 7 miljoen nieuwe designs te maken van het label op de verpakkingen. Elk label werd slechts één keer gebruikt en consumenten die zo’n pot kochten, hebben nu dus een uniek stuk in handen.

Nutella Unica

Het doel achter de campagne was om Nutella "even uniek en expressief te maken als de Italiaan zelf". Omdat het niet doenbaar was om designers in te huren om zeven miljoen labels te maken, werd er besloten om gebruik te maken van een algoritme. De campagne, die de naam Nutella Unica mee kreeg, was een overdonderend succes: de potten met de unieke labels waren binnen een maand uitverkocht. Omwille van het grote succes wordt nu al geopperd dat de actie binnenkort ook in enkele andere Europese landen te vinden zal zijn.

 

Het succes van de campagne komt op een moment waarop Nutella en andere gebruikers van palmolie onder vuur komen te liggen, omdat het gebruik er van door de Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid wordt aangeduid als een mogelijk gezondheidsrisico, als het niet goed wordt verwerkt. Begin deze week kreeg moederbedrijf Ferrero wel nog gelijk in een rechtszaak tegen Delhaize, dat in een reclamecampagne had gewezen op het gevaar van palmolie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.