Nutella verkleint verpakkingen, maar prijs blijft dezelfde

Shutterstock.com

In heel wat supermarkten is momenteel geen Nutella-choco meer te vinden. Producent Ferrero introduceert binnenkort kleinere potten en wil op die manier de gestegen productiekosten doorrekenen.

 

Grote potten worden iets kleiner

Nog deze maand worden de potten Nutella van 975 en 750 gram definitief vervangen door kleinere exemplaren van respectievelijk 900 en 700 gram. Door die omschakeling kampen nogal wat supermarkten momenteel met een voorraadprobleem, omdat de levering van de nieuwe potten nog even op zich laat wachten.


Dat meldt de VRT en Ferrero bevestigt het nieuws aan RetailDetail: "We hebben onze Nutella-pot van 750g en 975g aangepast, zodat die nu verkrijgbaar is in een formaat van 700g en 900g. Zoals bij vele andere producenten zijn ook bij ons de kosten verbonden aan onze producten gestegen. Door die wijziging kunnen we de hoogste vereisten blijven stellen aan de kwaliteit, smaak en versheid van een favoriet product van onze consumenten, zonder de eenheidsprijs te verhogen."

 

In essentie komt dit dus neer op een prijsstijging. Onder meer door corona zijn heel wat voedsel- en grondstofprijzen gestegen, en producenten trachten die kosten uiteraard door te rekenen. In het geval van Nutella zijn onder meer hazelnoten, een essentieel ingrediënt van de chocopasta, duurder geworden.

 

Beproefde strategie

Dat producenten een prijsverhoging doorvoeren door het volume van het product te verkleinen (en de prijs te behouden), is iets dat wel vaker gebeurt, stelt Tim Smits, hoogleraar persuasieve en marketingcommunicatie aan de KU Leuven. “Om de concurrentie niet verder te vergroten, maakt Ferrero de potten best niet duurder. Het is beter om onder de psychologische prijsdrempel te blijven, zodat mensen het product blijven kopen en dat ondanks het kleinere formaat."


Men noemt deze beproefde aanpak wel eens “shrinkflation”. Enkele jaren geleden kwamen ook de merken Toblerone en Maltesers ermee in het nieuws. Het verkleinen van de verpakkingen leidde toen tot ophef op sociale media.