Nutri-score: de huismerken lopen voorop

Met een eenvoudige kleurcode geeft het nieuwe voedingslabel nutri-score aan in welke mate een product bijdraagt ​​tot een gezonde levensstijl. Retailers en consumentenorganisaties zijn positief, (sommige) fabrikanten tonen zich sceptisch.

 

Geen verplichting

Het label, dat oorspronkelijk op vraag van het Franse ministerie van volksgezondheid werd ontwikkeld, geeft producten een score van -15 voor de meest gezonde tot +40 voor de minst gezonde producten. Die score wordt vertaald in een letter met bijhorende kleur: van A tot E, van donkergroen tot donkerrood. Het gehalte aan suikers, verzadigde vetzuren, calorieën en zout heeft een negatieve impact, het gehalte aan fruit, groenten, vezels of eiwitten verbetert de score. Shoppers kunnen op die manier in één oogopslag zien hoe gezond een product is. Het gaat om een vrijwillig systeem, er is geen verplichting.

 

Test-Aankoop is blij dat minister van volksgezondheid Maggie De Block het label gaat invoeren: de consumentenorganisatie noemt het een transparant systeem en een handig instrument om consumenten te informeren in de strijd tegen slechte eetgewoonten. Fevia, de federatie van de voedingsindustrie, is er echter allerminst gelukkig mee: het systeem is simplistisch en stigmatiserend, vindt woordvoerder Nicholas Courant.

 

Of dit betekent dat merkfabrikanten de nutri-score niet gaan gebruiken, is afwachten: in Frankrijk zijn bijvoorbeeld Danone, Bonduelle en Materne meegestapt in het systeem, terwijl groepen als Coca-Cola, Mars, Mondelez, Nestlé, PepsiCo en Unilever het label afwijzen. In België verschijnt de nutri-score alvast wél op de nieuwe verpakkingen van aardappelproducent McCain, zo kon RetailDetail recent vaststellen.

 

Grote retailers doen mee

Delhaize kondigde in april aan dat het de nutri-score zou invoeren voor zijn huismerken. Vandaag staat het label al op enkele referenties yoghurt en ontbijtgranen en de komende dagen verschijnt het ook op alle verse soepen, ontbijtgranen, yoghurt en bereide maaltijden van het huismerk. De bedoeling is om binnen de twee jaar alle huismerkproducten van dit label te voorzien. De retailer pakt bovendien uit met een communicatiecampagne.

 

Ook Colruyt Group lanceert dit najaar de nutri-score: vanaf eind september komt een eerste selectie van een tiental Boni Selection-producten met het label in de rekken bij Colruyt Laagste Prijzen en Bio-Planet. Met de SmartWithFood-app van de groep zal het bovendien mogelijk zijn om al vanaf midden september de nutri-scores te raadplegen en te vergelijken voor producten bij de winkelformules van Colruyt Group. Klanten hoeven dan niet te wachten op de verpakkingen in de winkel. De volledige roll-out op de verpakking van de Boni Selection-producten zou moeten afgerond zijn tegen midden 2020, aan een tempo van een honderdtal producten per maand.

 

Carrefour heeft het systeem intussen geadopteerd in Frankrijk: “Voor Franse producten, of producten die we samen met onze Franse collega’s hebben ontwikkeld, zijn de berekeningen gemaakt en is de informatie beschikbaar”, zegt woordvoerder Baptiste Van Outryve. “Maar omdat bestellingen voor verpakkingen vaak over verschillende jaren lopen, hebben we geopteerd om de nutri-score beschikbaar te maken voor mobiele apps van derden, zoals bijvoorbeeld Open Food Facts.”