O’Cool legt de boeken neer

O’Cool legt de boeken neer

Diepvriesketen O'Cool heeft vandaag de boeken neergelegd: een verrassende wending in een zaak die ondertussen toch al een tijdje aansleept. O'Cool vroeg al bescherming tegen schuldeisers aan in het voorjaar van 2012. Sinds mei van dit jaar was de diepvriesketen nochtans verlost van de procedure rond de "Wet Continuïteit Ondernemingen", nadat de meerderheid van de schuldeisers zich akkoord had gesteld met de voorgestelde herstelplannen. Die plannen kunnen nu dus volledig in de vuilnisbak gekieperd worden.

Lange lijdensweg

Met de aanvraag tot faillissement komt een einde aan een lange lijdensweg van het bedrijf, die begon toen O'Cool in mei 2012 een aanvraag tot bescherming tegen schuldeisers indiende. Een maand eerder waren er al problemen geweest met het uitbetalen van de lonen. In november van 2011 had O'Cool al besloten om af te stappen van de verkoop van droge voeding en enkel nog te focussen op de verkoop van diepvrieswaren, toen al een veeg teken.

 

Volgens ingewijden begonnen de problemen bij O'Cool toen het in 2005 de keten Covee overnam. De verschillen tussen de twee ketens bleken te groot en bij het verdwijnen van de naam Covee zou O'Cool ook een boel van diens klanten hebben verloren. Ook de crisis zou een probleem worden voor O'Cool, dat met lede ogen moest aanzien hoe klanten hun diepvrieswaren liever in de gewone supermarkt gingen halen.

 

Toch doorstart

De oorspronkelijke bescherming tegen schuldeisers liep normaal al af in november 2012, maar O'Cool kreeg een verlenging van een half jaar om verder te werken aan de reorganisatie. O'Cool had dan al een aantal winkels van de hand gedaan, om verder te werken met een meer gestroomlijnd concept.

 

In mei 2013 kwam dan heuglijk nieuws: O'Cool kon toch een doorstart maken. De keten had een akkoord gevonden met haar grootste schuldeisers en de Gentse rechtbank van koophandel keurde de herstelplannen goed. Op dat moment had de keten nog zestig winkels in haar arsenaal, de vijftig andere werden gesloten of verkocht aan andere retailers. Dat was toen een straffe stoot, aangezien cijfers tonen dat ongeveer tachtig procent van bedrijven die in aanraking komen met WCO uiteindelijk toch de boeken neerleggen.

 

Bij de doorstart werd besloten om toch opnieuw droge voeding in het gamma op te nemen. Ook zouden nog vijftien extra winkels verdwijnen – verkocht of gesloten – waarna de keten nog slechts 45 van de oorspronkelijk 110 winkels zou overhouden.

 

...en uiteindelijk toch failliet

Enkele maanden later blijken al die plannen voor niets geweest te zijn: O'Cool heeft bij de Gentse rechtbank van koophandel de boeken neergelegd. Ook de andere naamloze vennootschappen met dezelfde zetel – Frost Invest, Be Cool en Naturello – leggen de boeken neer. Het is nu aan de rechtbank om zich uit te spreken over het faillissement.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top