"Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo" | RetailDetail

"Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo"

"Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo"

'Het koekje van Aldi, Olé, is identiek hetzelfde koekje als dé Leo. Alleen kost het ene 24 cent en de andere een halve euro.' Dat stelde het VRT-programma "Voor hetzelfde geld" vast. Producent Mondeléz wil enkel bevestigen dat beide inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt worden.

Arbeiders klappen uit de biecht

Het consumentenprogramma "Voor hetzelfde geld" trok naar de poort van de Leo-fabriek in Herentals en vroeg er aan het personeel of er nu écht een verschil is tussen Leo en Olé. "Identiek hetzelfde, alleen zit er een ander papiertje rond", bevestigde een van hen. Een vrouwelijke collega gaf hem gelijk: "Het is hetzelfde. Beide draaien op dezelfde lijn."

 

Wie de verpakkingen van nabij bekijkt, zal merken dat de ingrediënten voor Olé en Leo identiek zijn en in dezelfde volgorde op de verpakking staan. "De consument zorgt er eigenlijk zelf voor dat dit soort praktijken kunnen blijven bestaan, omdat we het imago van producten belangrijker vinden dan de smaak", zegt reporter Thomas Vanderveken.

 

Recept "bedrijfsgeheim"

"Beide producten worden inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt", zegt woordvoerster Annick Verdegem van producent Modeléz, "en allebei voldoen ze aan dezelfde kwaliteitsnormen, maar ik kan je niet zeggen of de samenstelling gelijk is." 

 

Volgens de ingrediëntenlijst op de verpakking alvast wel. "Maar hoeveel zit er van elk in? Dat staat er niet op. En dat weet zelfs ik niet. Het recept van Leo is bedrijfsgeheim van Milka, het recept van Olé is van Aldi. Over beide wordt niet gecommuniceerd."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.