"Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo" | RetailDetail

"Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo"

"Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo"

'Het koekje van Aldi, Olé, is identiek hetzelfde koekje als dé Leo. Alleen kost het ene 24 cent en de andere een halve euro.' Dat stelde het VRT-programma "Voor hetzelfde geld" vast. Producent Mondeléz wil enkel bevestigen dat beide inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt worden.

Arbeiders klappen uit de biecht

Het consumentenprogramma "Voor hetzelfde geld" trok naar de poort van de Leo-fabriek in Herentals en vroeg er aan het personeel of er nu écht een verschil is tussen Leo en Olé. "Identiek hetzelfde, alleen zit er een ander papiertje rond", bevestigde een van hen. Een vrouwelijke collega gaf hem gelijk: "Het is hetzelfde. Beide draaien op dezelfde lijn."

 

Wie de verpakkingen van nabij bekijkt, zal merken dat de ingrediënten voor Olé en Leo identiek zijn en in dezelfde volgorde op de verpakking staan. "De consument zorgt er eigenlijk zelf voor dat dit soort praktijken kunnen blijven bestaan, omdat we het imago van producten belangrijker vinden dan de smaak", zegt reporter Thomas Vanderveken.

 

Recept "bedrijfsgeheim"

"Beide producten worden inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt", zegt woordvoerster Annick Verdegem van producent Modeléz, "en allebei voldoen ze aan dezelfde kwaliteitsnormen, maar ik kan je niet zeggen of de samenstelling gelijk is." 

 

Volgens de ingrediëntenlijst op de verpakking alvast wel. "Maar hoeveel zit er van elk in? Dat staat er niet op. En dat weet zelfs ik niet. Het recept van Leo is bedrijfsgeheim van Milka, het recept van Olé is van Aldi. Over beide wordt niet gecommuniceerd."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".