"Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo"

"Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo"

'Het koekje van Aldi, Olé, is identiek hetzelfde koekje als dé Leo. Alleen kost het ene 24 cent en de andere een halve euro.' Dat stelde het VRT-programma "Voor hetzelfde geld" vast. Producent Mondeléz wil enkel bevestigen dat beide inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt worden.

Arbeiders klappen uit de biecht

Het consumentenprogramma "Voor hetzelfde geld" trok naar de poort van de Leo-fabriek in Herentals en vroeg er aan het personeel of er nu écht een verschil is tussen Leo en Olé. "Identiek hetzelfde, alleen zit er een ander papiertje rond", bevestigde een van hen. Een vrouwelijke collega gaf hem gelijk: "Het is hetzelfde. Beide draaien op dezelfde lijn."

 

Wie de verpakkingen van nabij bekijkt, zal merken dat de ingrediënten voor Olé en Leo identiek zijn en in dezelfde volgorde op de verpakking staan. "De consument zorgt er eigenlijk zelf voor dat dit soort praktijken kunnen blijven bestaan, omdat we het imago van producten belangrijker vinden dan de smaak", zegt reporter Thomas Vanderveken.

 

Recept "bedrijfsgeheim"

"Beide producten worden inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt", zegt woordvoerster Annick Verdegem van producent Modeléz, "en allebei voldoen ze aan dezelfde kwaliteitsnormen, maar ik kan je niet zeggen of de samenstelling gelijk is." 

 

Volgens de ingrediëntenlijst op de verpakking alvast wel. "Maar hoeveel zit er van elk in? Dat staat er niet op. En dat weet zelfs ik niet. Het recept van Leo is bedrijfsgeheim van Milka, het recept van Olé is van Aldi. Over beide wordt niet gecommuniceerd."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top