"Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo"

"Olé van Aldi is identiek hetzelfde koekje als Leo"

'Het koekje van Aldi, Olé, is identiek hetzelfde koekje als dé Leo. Alleen kost het ene 24 cent en de andere een halve euro.' Dat stelde het VRT-programma "Voor hetzelfde geld" vast. Producent Mondeléz wil enkel bevestigen dat beide inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt worden.

Arbeiders klappen uit de biecht

Het consumentenprogramma "Voor hetzelfde geld" trok naar de poort van de Leo-fabriek in Herentals en vroeg er aan het personeel of er nu écht een verschil is tussen Leo en Olé. "Identiek hetzelfde, alleen zit er een ander papiertje rond", bevestigde een van hen. Een vrouwelijke collega gaf hem gelijk: "Het is hetzelfde. Beide draaien op dezelfde lijn."

 

Wie de verpakkingen van nabij bekijkt, zal merken dat de ingrediënten voor Olé en Leo identiek zijn en in dezelfde volgorde op de verpakking staan. "De consument zorgt er eigenlijk zelf voor dat dit soort praktijken kunnen blijven bestaan, omdat we het imago van producten belangrijker vinden dan de smaak", zegt reporter Thomas Vanderveken.

 

Recept "bedrijfsgeheim"

"Beide producten worden inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt", zegt woordvoerster Annick Verdegem van producent Modeléz, "en allebei voldoen ze aan dezelfde kwaliteitsnormen, maar ik kan je niet zeggen of de samenstelling gelijk is." 

 

Volgens de ingrediëntenlijst op de verpakking alvast wel. "Maar hoeveel zit er van elk in? Dat staat er niet op. En dat weet zelfs ik niet. Het recept van Leo is bedrijfsgeheim van Milka, het recept van Olé is van Aldi. Over beide wordt niet gecommuniceerd."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top