Olvarit in handen in van Inex, dat Bambix terugbrengt

Olvarit in handen in van Inex, dat Bambix terugbrengt
Shutterstock

De Franse zuivelgroep Danone heeft Olvarit-groeimelk verkocht aan het Belgische Inex. Dat gaat de melk nu op de markt brengen onder de merknaam Bambix, dat in 2015 door de Franse groep werd geschrapt.

Ook koeken en desserts

“We herintroduceren Bambix binnen drie maanden en zullen jaarlijks 700.000 tot 1 miljoen euro investeren om Bambix weer op de kaart te zetten”, zegt Inex-CEO en eigenaar Catherine Pycke aan De Tijd. Niet enkel de melk, maar ook de bekende koeken met dezelfde naam zullen terug op de markt komen. Daarvoor wil Inex samenwerken met een partner. Er wordt ook gedacht aan Bambixdesserten.

 

De merknaam Olvarit blijft dan weer in handen van Danone, dat ook eigenaar blijft van alle andere producten die onder die naam worden verkocht. Met de overname voegt Inex 5,5 miljoen euro toe aan de omzet van ongeveer 130 miljoen euro.

 

Hogere winstmarge

Met de overname hoopt Inex vooral de winstmarge van het bedrijf op te krikken. De winstmarge van de groeimelk ligt immers een stuk hoger dan de gemiddelde marge van het bedrijf, die vorig jaar op 3,7% lag.

 

Dankzij de aankoop van de groeimelk heeft Inex nu 25% van de Belgische markt in groeimelk in handen. Grote concurrenten zijn Nestlé en Danone, dat ook eigenaar is van het merk Nutrilon. “De concurrentie zal hard zijn, maar we gaan het argument uitspelen dat we een lokale producent zijn”, aldus Pycke. Voorlopig wordt de melk wel nog gemaakt door enkele externe partners. Zodra die contracten aflopen wil Inex bekijken of ze kan worden gemaakt in de eigen fabriek in Bavegem.

 

In de toekomst moet het merk ook in Nederland aan de man worden gebracht en later kunnen nog andere landen volgen. Het merk Bambix is immers in vijftien landen gedeponeerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Back to top