Olvarit in handen in van Inex, dat Bambix terugbrengt | RetailDetail

Olvarit in handen in van Inex, dat Bambix terugbrengt

Olvarit in handen in van Inex, dat Bambix terugbrengt
Shutterstock

De Franse zuivelgroep Danone heeft Olvarit-groeimelk verkocht aan het Belgische Inex. Dat gaat de melk nu op de markt brengen onder de merknaam Bambix, dat in 2015 door de Franse groep werd geschrapt.

Ook koeken en desserts

“We herintroduceren Bambix binnen drie maanden en zullen jaarlijks 700.000 tot 1 miljoen euro investeren om Bambix weer op de kaart te zetten”, zegt Inex-CEO en eigenaar Catherine Pycke aan De Tijd. Niet enkel de melk, maar ook de bekende koeken met dezelfde naam zullen terug op de markt komen. Daarvoor wil Inex samenwerken met een partner. Er wordt ook gedacht aan Bambixdesserten.

 

De merknaam Olvarit blijft dan weer in handen van Danone, dat ook eigenaar blijft van alle andere producten die onder die naam worden verkocht. Met de overname voegt Inex 5,5 miljoen euro toe aan de omzet van ongeveer 130 miljoen euro.

 

Hogere winstmarge

Met de overname hoopt Inex vooral de winstmarge van het bedrijf op te krikken. De winstmarge van de groeimelk ligt immers een stuk hoger dan de gemiddelde marge van het bedrijf, die vorig jaar op 3,7% lag.

 

Dankzij de aankoop van de groeimelk heeft Inex nu 25% van de Belgische markt in groeimelk in handen. Grote concurrenten zijn Nestlé en Danone, dat ook eigenaar is van het merk Nutrilon. “De concurrentie zal hard zijn, maar we gaan het argument uitspelen dat we een lokale producent zijn”, aldus Pycke. Voorlopig wordt de melk wel nog gemaakt door enkele externe partners. Zodra die contracten aflopen wil Inex bekijken of ze kan worden gemaakt in de eigen fabriek in Bavegem.

 

In de toekomst moet het merk ook in Nederland aan de man worden gebracht en later kunnen nog andere landen volgen. Het merk Bambix is immers in vijftien landen gedeponeerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.