Olvarit in handen in van Inex, dat Bambix terugbrengt

Olvarit in handen in van Inex, dat Bambix terugbrengt
Shutterstock

De Franse zuivelgroep Danone heeft Olvarit-groeimelk verkocht aan het Belgische Inex. Dat gaat de melk nu op de markt brengen onder de merknaam Bambix, dat in 2015 door de Franse groep werd geschrapt.

Ook koeken en desserts

“We herintroduceren Bambix binnen drie maanden en zullen jaarlijks 700.000 tot 1 miljoen euro investeren om Bambix weer op de kaart te zetten”, zegt Inex-CEO en eigenaar Catherine Pycke aan De Tijd. Niet enkel de melk, maar ook de bekende koeken met dezelfde naam zullen terug op de markt komen. Daarvoor wil Inex samenwerken met een partner. Er wordt ook gedacht aan Bambixdesserten.

 

De merknaam Olvarit blijft dan weer in handen van Danone, dat ook eigenaar blijft van alle andere producten die onder die naam worden verkocht. Met de overname voegt Inex 5,5 miljoen euro toe aan de omzet van ongeveer 130 miljoen euro.

 

Hogere winstmarge

Met de overname hoopt Inex vooral de winstmarge van het bedrijf op te krikken. De winstmarge van de groeimelk ligt immers een stuk hoger dan de gemiddelde marge van het bedrijf, die vorig jaar op 3,7% lag.

 

Dankzij de aankoop van de groeimelk heeft Inex nu 25% van de Belgische markt in groeimelk in handen. Grote concurrenten zijn Nestlé en Danone, dat ook eigenaar is van het merk Nutrilon. “De concurrentie zal hard zijn, maar we gaan het argument uitspelen dat we een lokale producent zijn”, aldus Pycke. Voorlopig wordt de melk wel nog gemaakt door enkele externe partners. Zodra die contracten aflopen wil Inex bekijken of ze kan worden gemaakt in de eigen fabriek in Bavegem.

 

In de toekomst moet het merk ook in Nederland aan de man worden gebracht en later kunnen nog andere landen volgen. Het merk Bambix is immers in vijftien landen gedeponeerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top