Omzet Coca-Cola daalt, maar is toch beter dan verwacht | RetailDetail

Omzet Coca-Cola daalt, maar is toch beter dan verwacht

Omzet Coca-Cola daalt, maar is toch beter dan verwacht
Shutterstock

De omzet van drankenproducent Coca-Cola is in het derde kwartaal met 15% gedaald, maar het Amerikaanse bedrijf presteerde nog altijd een stuk beter dan de verwachtingen. Op vergelijkbare basis was er een groei van 4%.

Hogere winst

De omzet van Coca-Cola strandde in het derde kwartaal op 9,1 miljard dollar (7,7 miljard euro), terwijl analisten hadden gemikt op een omzet van ongeveer 8,72 miljard dollar (7,4 miljard euro). Op vergelijkbare basis ging de omzet er met 4% op vooruit: 3% van die groei was te danken aan hogere prijzen, terwijl 1% er kwam door een hoger volume.

 

“Ik voel me aangemoedigd door onze vooruitgang en onze resultaten in het kwartaal”, zegt CEO James Quincey: “Onze prestaties tonen de kracht van een organisatie die er op gefocust is om te presteren ten opzichte van de financiële verplichtingen, terwijl ze ook substantiële structurele en culturele veranderingen doorvoert.”

 

Ook de nettowinst kwam een stuk hoger uit dan een jaar eerder: die groeide van 1,05 miljard dollar (890 miljoen euro) naar 1,45 miljard dollar (1,23 miljard euro). Dat is te danken aan flink verlaagde kosten, waarbij Coca-Cola onder andere inzet op het uitbesteden van zijn bottelarijactiviteiten.

 

Coca-Cola blijft ook verder inzetten op innovatie, om zo de dalende verkoop van gesuikerde dranken te counteren. Zo verdubbelde het volume van Coca-Cola Zero ten opzichte van een jaar eerder. Daarbij moet wel gezegd worden dat het drankje in augustus werd gelanceerd in de Verenigde Staten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.