Omzet moederbedrijf Intermarché zakt terug onder 40 miljard euro | RetailDetail

Omzet moederbedrijf Intermarché zakt terug onder 40 miljard euro

Omzet moederbedrijf Intermarché zakt terug onder 40 miljard euro

De omzet van de Mousquetaires groep is in 2015 gedaald van 40,1 miljard euro naar 39,7 miljard euro. Een deel van de reden achter die dalende omzet is de vertraagde groei van supermarktketen Intermarché in Frankrijk.

Positieve resultaten bij Netto

De omzet daalde met 1%, al was er een kleine groei van 0,9% als de brandstofinkomsten niet in rekening worden gebracht. De industriële tak van het bedrijf deed het nochtans vrij goed, want daar steeg de omzet met 4% naar 4 miljard euro. De commerciële tak kreeg echter een tik: daar daalde de omzet in 2015 naar 35,7 miljard euro, terwijl dat een jaar eerder nog 36,2 miljard euro was.

 

Supermarktketens Intermarché en Netto haalden samen een omzet van 33,1 miljard euro (25,5 miljard exclusief de brandstofinkomsten). Intermarché kon in 2015 nog steeds een groei van 0,7% voorleggen, maar dat is beduidend minder dan de voorgaande jaren: in 2014 steeg de omzet van de keten nog met 1,7%, in 2012 was dat zelfs 7,4%. Op het einde van 2015 waren er 17 extra vestigingen van Intermarché in Frankrijk.

 

Bij Netto waren de cijfers positiever, met een omzetgroei van 1,9 %: voor het eerst in jaren was de groep tevreden over de prestaties van die keten. Het aantal winkels van de discountketens is in 2015 wel verder gedaald naar 301 stuks, in 2012 waren dat er nog 340.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.