Omzet moederbedrijf Intermarché zakt terug onder 40 miljard euro | RetailDetail

Omzet moederbedrijf Intermarché zakt terug onder 40 miljard euro

Omzet moederbedrijf Intermarché zakt terug onder 40 miljard euro

De omzet van de Mousquetaires groep is in 2015 gedaald van 40,1 miljard euro naar 39,7 miljard euro. Een deel van de reden achter die dalende omzet is de vertraagde groei van supermarktketen Intermarché in Frankrijk.

Positieve resultaten bij Netto

De omzet daalde met 1%, al was er een kleine groei van 0,9% als de brandstofinkomsten niet in rekening worden gebracht. De industriële tak van het bedrijf deed het nochtans vrij goed, want daar steeg de omzet met 4% naar 4 miljard euro. De commerciële tak kreeg echter een tik: daar daalde de omzet in 2015 naar 35,7 miljard euro, terwijl dat een jaar eerder nog 36,2 miljard euro was.

 

Supermarktketens Intermarché en Netto haalden samen een omzet van 33,1 miljard euro (25,5 miljard exclusief de brandstofinkomsten). Intermarché kon in 2015 nog steeds een groei van 0,7% voorleggen, maar dat is beduidend minder dan de voorgaande jaren: in 2014 steeg de omzet van de keten nog met 1,7%, in 2012 was dat zelfs 7,4%. Op het einde van 2015 waren er 17 extra vestigingen van Intermarché in Frankrijk.

 

Bij Netto waren de cijfers positiever, met een omzetgroei van 1,9 %: voor het eerst in jaren was de groep tevreden over de prestaties van die keten. Het aantal winkels van de discountketens is in 2015 wel verder gedaald naar 301 stuks, in 2012 waren dat er nog 340.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicagroep Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekt naar eigen zeggen snelle vooruitgang en nam ook grote stappen in haar herstelplan: eind 2018 wil het voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.