Omzet Spadel achteruit na ‘boycot’ door Superunie | RetailDetail

Omzet Spadel achteruit na ‘boycot’ door Superunie

Omzet Spadel achteruit na ‘boycot’ door Superunie

Drankenproducent Spadel moet het eerste kwartaal van dit jaar afsluiten met een omzet die drie procent lager ligt dan vorig jaar. Een en ander zou volgens de watergroep te wijten zijn aan het slechte weer, maar “een boycot door een Nederlandse grootdistributeur” zou al evenveel roet in het eten gegooid hebben. Die ‘grootdistributeur’ blijkt inkooporganisatie Superunie te zijn.

Boycot Superunie doet volumegroei missen

Toen Spadel in april 2012 besliste om een eenzijdige prijsverhoging van vijftien procent door te voeren, gingen de supermarktketens die zijn aangesloten bij inkooporganisatie Superunie in de tegenaanval.

 

Dergelijke prijsverhoging zou moeten doorgerekend worden aan de consument en dan bieden de supermarkten liever hun huismerken aan. Zo dreigden supermarktketens Albert Heijn en Plus om Spa gewoon uit de rekken te halen. Het duurde tot april dit jaar om de discussie uit te klaren.

 

Aangezien het zo lang duurde om alle neuzen opnieuw in dezelfde richting te krijgen, miste Spadel ondertussen wel de tien procent volumegroei die de Nederlandse watermarkt doormaakte. Dat de waarde van die watermarkt niet in dezelfde mate toenam, maar zelfs met 2,8 procent achteruit ging, heeft alles te maken met het succes van de huismerken en eersteprijsmerken.

 

Stabiel in België, succes in Frankrijk

In tegenstelling tot Nederland, groeide de waarde van de watermarkt in België wel met anderhalve procent. Het volume steeg er in verhouding en Spadel slaagde er in om zijn Belgisch marktaandeel min of meer stabiel te houden, ondanks een klein verlies voor Bru.

 

Op Franse bodem gaat het Spadel dan weer duidelijk wel voor de wind: in maart werd zelfs een groeipiek van twintig procent opgetekend in de verkoop van Wattwiller. In Wales doet het merk Brecon Carreg het dan weer niet zo goed.

 

Spadel waagde zich niet aan enige prognose voor het verdere verloop van 2013, maar liet wel weten “uiterst waakzaam te blijven voor de sterke concurrentiedruk van de distributiemerken en de prijzenoorlog in de sector van de grootdistributie”, aldus het Spadel management.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top