Omzet Spadel achteruit na ‘boycot’ door Superunie | RetailDetail

Omzet Spadel achteruit na ‘boycot’ door Superunie

Omzet Spadel achteruit na ‘boycot’ door Superunie

Drankenproducent Spadel moet het eerste kwartaal van dit jaar afsluiten met een omzet die drie procent lager ligt dan vorig jaar. Een en ander zou volgens de watergroep te wijten zijn aan het slechte weer, maar “een boycot door een Nederlandse grootdistributeur” zou al evenveel roet in het eten gegooid hebben. Die ‘grootdistributeur’ blijkt inkooporganisatie Superunie te zijn.

Boycot Superunie doet volumegroei missen

Toen Spadel in april 2012 besliste om een eenzijdige prijsverhoging van vijftien procent door te voeren, gingen de supermarktketens die zijn aangesloten bij inkooporganisatie Superunie in de tegenaanval.

 

Dergelijke prijsverhoging zou moeten doorgerekend worden aan de consument en dan bieden de supermarkten liever hun huismerken aan. Zo dreigden supermarktketens Albert Heijn en Plus om Spa gewoon uit de rekken te halen. Het duurde tot april dit jaar om de discussie uit te klaren.

 

Aangezien het zo lang duurde om alle neuzen opnieuw in dezelfde richting te krijgen, miste Spadel ondertussen wel de tien procent volumegroei die de Nederlandse watermarkt doormaakte. Dat de waarde van die watermarkt niet in dezelfde mate toenam, maar zelfs met 2,8 procent achteruit ging, heeft alles te maken met het succes van de huismerken en eersteprijsmerken.

 

Stabiel in België, succes in Frankrijk

In tegenstelling tot Nederland, groeide de waarde van de watermarkt in België wel met anderhalve procent. Het volume steeg er in verhouding en Spadel slaagde er in om zijn Belgisch marktaandeel min of meer stabiel te houden, ondanks een klein verlies voor Bru.

 

Op Franse bodem gaat het Spadel dan weer duidelijk wel voor de wind: in maart werd zelfs een groeipiek van twintig procent opgetekend in de verkoop van Wattwiller. In Wales doet het merk Brecon Carreg het dan weer niet zo goed.

 

Spadel waagde zich niet aan enige prognose voor het verdere verloop van 2013, maar liet wel weten “uiterst waakzaam te blijven voor de sterke concurrentiedruk van de distributiemerken en de prijzenoorlog in de sector van de grootdistributie”, aldus het Spadel management.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.