Omzet en aantal bestellingen stijgen met de helft bij Takeaway.com | RetailDetail

Omzet Takeaway.com stijgt met de helft

Omzet Takeaway.com stijgt met de helft

Maaltijdbezorger Takeaway.com zag zijn omzet en het aantal bestellingen in 2016 met bijna de helft groeien ten opzichte van een jaar eerder. In zijn belangrijkste markten heeft het bedrijf ondertussen een marktaandeel van 62%.

Grote uitgaven rond marketing

De totale omzet van Takeaway.com steeg in 2016 met 45% naar 111,6 miljoen euro. In Duitsland was er sprake van een groei van 53%, in Nederland van 32% en op alle andere markten samen was er zelfs een omzetstijging van 82% ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal actieve klanten groeide met 32% naar 8,9 miljoen, waardoor ook het aantal orders met 46% steeg naar 49,3 miljoen. Al die bestellingen waren samen goed voor een bedrag van 941,7 miljoen euro.

 

Ondanks de grote omzetstijging groeide het verlies van Takeaway.com wel met 58%,van 19,5 miljoen euro naar 30,9 miljoen euro. Dat was vooral te wijten aan de grote uitgaven op vlak van marketing: de maaltijdbezorger gaf in 2016 82,6 miljoen euro uit aan marketing, 40% meer dan een jaar eerder. Vooral in Polen, België en Oostenrijk was er op dat vlak een fikse stijging.

 

“2016 was een opwindend en boeiend jaar voor Takeaway.com. We deden vier strategische aankopen en trokken met succes naar de Euronext Amsterdam”, zegt CEO Jitse Groen. “Takeaway.com werd in 2000 opgericht en is sindsdien vooral organisch gegroeid om de leidende online maaltijdbezorger in Europa te worden.”

 

Ook voor 2017 zal Takeaway.com blijven investeren in marketing en productontwikkeling. Het gaat uit van een omzetgroei die groter is dan het voorbije jaar, maar verwacht nog steeds verlies te maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.