Ondernemers Markthal stappen naar rechter

Ondernemers Markthal stappen naar rechter
Markthal

29 ondernemers die een unit huren in de Markthal in Rotterdam stappen naar de rechter uit onvrede over de servicekosten en over het huurcontract.  

Verkeerd beeld geschetst

De 29 (uit alle productgroepen, waaronder bakkers, slagers, bloemisten, andere winkeliers en horecazaken) dagen eigenaar Klepierre voor de rechter omdat zij bij de start van het koopcentrum in de Rotterdamse binnenstad een "verkeerd beeld geschetst kregen door de verhuurder", aldus de uitleg. De bodemprocedure loopt al een poosje, aanstaande woensdag is de zitting in de Rotterdamse rechtbank.

 

Er is de ondernemers in de Markthal voorgehouden dat de buitenmarkt naar binnen zou worden gehaald, volgens een heel specifiek concept. "Daar ga je als ondernemer je plannen op baseren. Als de Markthal zich dan heel anders ontwikkelt, zijn vooral de aanbieders van vers de dupe. Degenen met horeca of een snelle hap kunnen makkelijker inspringen op veranderingen", zo meldt het Algemeen Dagblad. 

 

Ook de verdubbelde servicekosten vormen een pijnpunt voor de ondernemers: "Die gaan al jaren omhoog en dat houdt een keertje op. Op den duur betaal je tienduizenden euro’s meer en ben je je winstmarge kwijt. Dit is echt een collectief probleem", stellen de winkeliers.  

 

Succes verhoogde kosten

Klépierre bracht in eerdere zaken als verweer naar voren dat de hogere kosten het gevolg zijn van het succes van de Markthal. Omdat er veel meer bezoekers over de vloer komen dan verwacht (acht miljoen per jaar, goed voor een omzet van 63 miljoen euro) wordt er ook meer uitgegeven aan onder andere schoonmaak en beveiliging. En die kosten worden doorberekend aan de ondernemers. 

 

Naast de servicekosten heerst er bij de ondernemers ook onvrede over onder andere de huur en het klimaat in de hal, maar die kwesties maken geen onderdeel uit van de bodemprocedure die al enige tijd loopt, aldus mr. Sekeris, de advocaat van de ondernemers. De onvrede over resultaten van de Markthal dateert al van langer geleden. Zo was er eind vorig jaar onenigheid tussen Klepierre en ontwikkelaar Provast over het beheer en over de aanhoudende leegloop van de koopkathedraal. Klépierre ziet af van commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev zoekt groei in Australië

26/09/2017

De Leuvense biergroep AB InBev heeft alweer een microbrouwerij overgenomen: ditmaal gaat het om 4 Pines uit Australië. De verkoopsom voor de brouwerij uit Sydney werd niet bekendgemaakt.

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Back to top