Ondernemers Markthal stappen naar rechter

Ondernemers Markthal stappen naar rechter
Markthal

29 ondernemers die een unit huren in de Markthal in Rotterdam stappen naar de rechter uit onvrede over de servicekosten en over het huurcontract.  

Verkeerd beeld geschetst

De 29 (uit alle productgroepen, waaronder bakkers, slagers, bloemisten, andere winkeliers en horecazaken) dagen eigenaar Klepierre voor de rechter omdat zij bij de start van het koopcentrum in de Rotterdamse binnenstad een "verkeerd beeld geschetst kregen door de verhuurder", aldus de uitleg. De bodemprocedure loopt al een poosje, aanstaande woensdag is de zitting in de Rotterdamse rechtbank.

 

Er is de ondernemers in de Markthal voorgehouden dat de buitenmarkt naar binnen zou worden gehaald, volgens een heel specifiek concept. "Daar ga je als ondernemer je plannen op baseren. Als de Markthal zich dan heel anders ontwikkelt, zijn vooral de aanbieders van vers de dupe. Degenen met horeca of een snelle hap kunnen makkelijker inspringen op veranderingen", zo meldt het Algemeen Dagblad. 

 

Ook de verdubbelde servicekosten vormen een pijnpunt voor de ondernemers: "Die gaan al jaren omhoog en dat houdt een keertje op. Op den duur betaal je tienduizenden euro’s meer en ben je je winstmarge kwijt. Dit is echt een collectief probleem", stellen de winkeliers.  

 

Succes verhoogde kosten

Klépierre bracht in eerdere zaken als verweer naar voren dat de hogere kosten het gevolg zijn van het succes van de Markthal. Omdat er veel meer bezoekers over de vloer komen dan verwacht (acht miljoen per jaar, goed voor een omzet van 63 miljoen euro) wordt er ook meer uitgegeven aan onder andere schoonmaak en beveiliging. En die kosten worden doorberekend aan de ondernemers. 

 

Naast de servicekosten heerst er bij de ondernemers ook onvrede over onder andere de huur en het klimaat in de hal, maar die kwesties maken geen onderdeel uit van de bodemprocedure die al enige tijd loopt, aldus mr. Sekeris, de advocaat van de ondernemers. De onvrede over resultaten van de Markthal dateert al van langer geleden. Zo was er eind vorig jaar onenigheid tussen Klepierre en ontwikkelaar Provast over het beheer en over de aanhoudende leegloop van de koopkathedraal. Klépierre ziet af van commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top