Ondernemers Markthal stappen naar rechter

Ondernemers Markthal stappen naar rechter
Markthal

29 ondernemers die een unit huren in de Markthal in Rotterdam stappen naar de rechter uit onvrede over de servicekosten en over het huurcontract.  

Verkeerd beeld geschetst

De 29 (uit alle productgroepen, waaronder bakkers, slagers, bloemisten, andere winkeliers en horecazaken) dagen eigenaar Klepierre voor de rechter omdat zij bij de start van het koopcentrum in de Rotterdamse binnenstad een "verkeerd beeld geschetst kregen door de verhuurder", aldus de uitleg. De bodemprocedure loopt al een poosje, aanstaande woensdag is de zitting in de Rotterdamse rechtbank.

 

Er is de ondernemers in de Markthal voorgehouden dat de buitenmarkt naar binnen zou worden gehaald, volgens een heel specifiek concept. "Daar ga je als ondernemer je plannen op baseren. Als de Markthal zich dan heel anders ontwikkelt, zijn vooral de aanbieders van vers de dupe. Degenen met horeca of een snelle hap kunnen makkelijker inspringen op veranderingen", zo meldt het Algemeen Dagblad. 

 

Ook de verdubbelde servicekosten vormen een pijnpunt voor de ondernemers: "Die gaan al jaren omhoog en dat houdt een keertje op. Op den duur betaal je tienduizenden euro’s meer en ben je je winstmarge kwijt. Dit is echt een collectief probleem", stellen de winkeliers.  

 

Succes verhoogde kosten

Klépierre bracht in eerdere zaken als verweer naar voren dat de hogere kosten het gevolg zijn van het succes van de Markthal. Omdat er veel meer bezoekers over de vloer komen dan verwacht (acht miljoen per jaar, goed voor een omzet van 63 miljoen euro) wordt er ook meer uitgegeven aan onder andere schoonmaak en beveiliging. En die kosten worden doorberekend aan de ondernemers. 

 

Naast de servicekosten heerst er bij de ondernemers ook onvrede over onder andere de huur en het klimaat in de hal, maar die kwesties maken geen onderdeel uit van de bodemprocedure die al enige tijd loopt, aldus mr. Sekeris, de advocaat van de ondernemers. De onvrede over resultaten van de Markthal dateert al van langer geleden. Zo was er eind vorig jaar onenigheid tussen Klepierre en ontwikkelaar Provast over het beheer en over de aanhoudende leegloop van de koopkathedraal. Klépierre ziet af van commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top