Ondernemers over snoep aan de check-out | RetailDetail

Ondernemers over snoep aan de check-out

Ondernemers over snoep aan de check-out
RetailDetail Food

Zodra supermarktklanten hun boodschappenlijstje hebben afgewerkt, begeven ze zich naar de kassa. Daar wacht hen nog een extra aanbod voor impulsaankopen. Is dat wel zo gezond? Supermarktuitbaters relativeren. 


Slaat 'gezond' aan?


"Net omdat de focus er op impulsaankopen ligt, wil Lidl ook aan de kassa een assortiment aanbieden dat bij ons DNA past," zegt Lidl-woordvoerster Isabelle Colbrandt. "We hebben het aanbod recent dan ook uitgebreid met gezonde snacks. Naast kauwgum, chocolade en snoep treft de klant aan de kassa bij Lidl dus eerst gezonde snacks aan: een notenmix, moerbessen, goji-bessen e.d. in snackformaat."


De eerste resultaten zijn heel positief, laat Lidl enthousiast weten. Gezond slaat blijkbaar aan. Wel vragen we ons af wat de centrales van de andere enseignes bezielt om zo spaarzaam te zijn met commentaar. We vroegen Carrefour, Delhaize en Albert Heijn om enige duiding en toelichting bij hun strategie aan de check-out (wat ons toch allerminst gevoelige materie leek), maar Carrefour en Delhaize wilden geen uitspraken doen, en Albert Heijn gaf niet thuis.
 

Verantwoordelijkheid


"Een algemene trend naar 'gezond' is er zeker," erkent Luc Bormans, winkeluitbater van de AD Delhaize in Namur, "maar specifieke druk aan de check-out is er niet. Aan de kassa gaat het immers om impulsaankopen: wie plots zin heeft in iets lekkers, denkt niet meteen aan zijn gezondheid. Suiker, gluten, zout... het houdt de consument wel degelijk bezig, maar niet per se aan de check-out."


Er is meer vraag naar producten zonder suiker of gluten... ook in de rayons, beseft Serge Van Meensel, uitbater van twee Spar Colruyt-winkels, en de leveranciers leveren die dus. "In mijn winkel in Louvain-la-Neuve – met 90% studenten als cliënteel – is die vraag uitgesprokener dan in Gembloux, met een wat ouder publiek. Mensen die een dieet volgen, zijn aandachtig en stellen vragen over allergenen en dergelijke."


Als winkelier heb je een stuk verantwoordelijkheid om te waken over wat je aanbiedt, vindt Werner Verhoeven, die de Carrefour Easy in Battel (Mechelen) uitbaat. "De keuze blijft bij de consument, maar we moeten wel voldoende gezonde alternatieven bieden. Het is dubbel: als je topper aan de check-out de Côte d'Or-bouchée is, laat hem dan maar eens weg..."
 

Keuzes maken


"Het mag er vooral niet te druk worden," vindt Jean-Paul Fraeyman van de Albert Heijn in Roeselare. "Op de duur is alles immers impuls en dan valt niets meer op. Als je de consument overprikkelt, werkt het niet meer. Je moet keuzes maken en het belangrijkste in the picture zetten om impulsaankopen te kunnen triggeren."


Driewekelijks gebeuren op initiatief van de Albert Heijn-centrales in Antwerpen en Zaandam aanpassingen in het kassa-assortiment. "Nieuwe producten komen erin (bijvoorbeeld nieuwe notenmixen), en wel ook seizoensgebonden items, zoals binnenkort rond Pasen. Het ene item vervangt een ander, want er komen geen meters bij." 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.