Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

Een nieuw onderzoek van de Consumentenbond heeft aangewezen dat er heel wat voedselfraude te vinden is bij Nederlandse retailers en in de horeca: in meer dan een vijfde van de gevallen was er iets mis met de voeding.

Aldi neemt olijfolie uit handel

Voor het onderzoek liet de Consumentenbond meer dan 150 producten testen, onder andere door DNA-analyse. Daaruit blijkt dat heel wat beweringen ver van de waarheid zijn: zo spreekt de Consumentenbond van lamsvlees bij slagers en in restaurants dat bestaat uit meer dan 40 procent ander vlees. “In zes van de dertig porties troffen we geen spoor lamsvlees aan. We kregen rund of kalkoen en één keer vonden we ook varkensvlees. In nog eens acht porties zat wel lam, maar dan gemengd met minstens 40% ander vlees”, aldus de Consumentenbond.

 

De bond noemt in zijn onderzoek Aldi bij naam, dat olijfolie van slechte kwaliteit verkoopt, terwijl op de fles net het tegenovergestelde staat. “Aldi’s biologische olie van Mama Nature is geen extra vergine, maar ‘lampante’ olie; dit is de Italiaanse term voor olie die van zo’n slechte kwaliteit is dat hij vroeger dikwijls als lampenolie werd gebruikt. Tegenwoordig wordt zulke olie vaak geraffineerd en daarna gemengd met extra vergine olijfolie en verkocht om in te bakken”, staat te lezen in het onderzoek. Aldi heeft al besloten om de olijfolie uit de handel te nemen.

 

Bij Jumbo was dan weer een probleem met de dure manukahoning: die bleek bij de supermarktketen helemaal nep te zijn. In totaal vond de Consumentenbond in 21% van de onderzochte gevallen een probleem.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.