Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

Onderzoek Consumentenbond wijst op heel wat voedselfraude

Een nieuw onderzoek van de Consumentenbond heeft aangewezen dat er heel wat voedselfraude te vinden is bij Nederlandse retailers en in de horeca: in meer dan een vijfde van de gevallen was er iets mis met de voeding.

Aldi neemt olijfolie uit handel

Voor het onderzoek liet de Consumentenbond meer dan 150 producten testen, onder andere door DNA-analyse. Daaruit blijkt dat heel wat beweringen ver van de waarheid zijn: zo spreekt de Consumentenbond van lamsvlees bij slagers en in restaurants dat bestaat uit meer dan 40 procent ander vlees. “In zes van de dertig porties troffen we geen spoor lamsvlees aan. We kregen rund of kalkoen en één keer vonden we ook varkensvlees. In nog eens acht porties zat wel lam, maar dan gemengd met minstens 40% ander vlees”, aldus de Consumentenbond.

 

De bond noemt in zijn onderzoek Aldi bij naam, dat olijfolie van slechte kwaliteit verkoopt, terwijl op de fles net het tegenovergestelde staat. “Aldi’s biologische olie van Mama Nature is geen extra vergine, maar ‘lampante’ olie; dit is de Italiaanse term voor olie die van zo’n slechte kwaliteit is dat hij vroeger dikwijls als lampenolie werd gebruikt. Tegenwoordig wordt zulke olie vaak geraffineerd en daarna gemengd met extra vergine olijfolie en verkocht om in te bakken”, staat te lezen in het onderzoek. Aldi heeft al besloten om de olijfolie uit de handel te nemen.

 

Bij Jumbo was dan weer een probleem met de dure manukahoning: die bleek bij de supermarktketen helemaal nep te zijn. In totaal vond de Consumentenbond in 21% van de onderzochte gevallen een probleem.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid. De retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.