Onzichtbare restaurantketen Keatz haalt 12 miljoen euro op

De onzichtbare restaurants, zonder stoelen of tafels, van Keatz hebben een investering van liefst 12 miljoen euro binnengerijfd. Binnenkort komen ze met dat geld ook naar jouw buurt – al zal je ze nooit zien.

 

Acht keukens onder één dak

Het Duitse Keatz heeft vandaag al tien onzichtbare restaurants in steden zoals Berlijn, Amsterdam, Madrid, Barcelona en München: het zijn functionerende horecagelegenheden, maar je kan er geen tafeltje boeken en je kan er zelfs niet binnen. De zogeheten ‘cloud kitchens’ of virtuele restaurants werken immers alleen via maaltijdbezorgers, zoals Deliveroo en UberEats. Het zijn keukens, meer niet.


Een typische Keatz-keuken is tussen de 100 en 200 vierkante meter groot en levert maaltijden binnen een straal van een à twee kilometer. De maaltijden zijn er speciaal ontwikkeld voor transport en thuislevering en ook de verpakking is erop voorzien om het eten warm te houden, zelfs als het meer dan een kwartier onderweg is, legt medeoprichter Paul Gebhardt uit aan TechCrunch. 


De maaltijden die in de gedeelde keukens worden bereid, worden bovendien onder acht verschillende merknamen op de markt gebracht. Consumenten kunnen dus pakweg sushi en taco’s bij een schijnbaar ander restaurant op Takeaway bestellen, zonder te weten dat ze allebei naast elkaar in dezelfde keuken zijn klaargemaakt.

 

Maaltijden gemaakt voor thuislevering

Dankzij een kapitaalverhoging van 12 miljoen euro zal Keatz zijn ‘cloud kitchens’ nu naar meer steden en op meer locaties in Europa uitrollen. In totaal heeft Keatz al voor in totaal 19 miljoen euro aan investeerderskapitaal opgehaald. Dat de keukenoperator ook in de Benelux grootse ambities heeft, blijkt al duidelijk uit het feit dat er een vacature openstaat voor ‘managing director Benelux’. 


"Wij geloven dat het laatste onopgeloste deel van de levering van voedsel de bereiding van het voedsel zelf is”, vertelt Paul Gebhardt, medeoprichter van Keatz aan TechCrunch. “Klassieke restaurants hebben eenvoudigweg een ander bedrijfsmodel, waarbij alles draait om de ervaring en de locatie. Het eten is er bedoeld om onmiddellijk op te eten. Niemand ontwierp tot nu toe maaltijden met in het achterhoofd dat het nog 15 minuten op een Deliveroo-fiets moet, meestal ondersteboven in een tas”, klinkt het.


De ondernemer gelooft ook in een sterke automatisering van keukens in de toekomst: “Onze bestaande cloudkeukens zijn tegenwoordig al veel meer geautomatiseerd dan traditionele keukens, van wifi-aangesloten convectieovens tot een softwaregestuurd voedingssamenstellingsproces. Uiteindelijk is hoogwaardige voedselbereiding een on-demand productieprobleem: een klant bestelt een burrito op UberEats en verwacht 20 minuten later een warme maaltijd. Dat is een nogal technologische uitdaging die we proberen op te lossen.”