Ook Albert Heijn verhoogt nu eenzijdig lonen logistieke medewerkers | RetailDetail

Ook Albert Heijn verhoogt nu eenzijdig lonen logistieke medewerkers

Ook Albert Heijn verhoogt nu eenzijdig lonen logistieke medewerkers
Shutterstock

Albert Heijn heeft een voorbeeld genomen aan zijn concurrent Jumbo en het heeft nu ook eenzijdig de lonen van zijn logistieke medewerkers verhoogd, zonder dat er een akkoord is rond een nieuwe cao.

Acties vakbonden gaan door

Alle werknemers in de distributiecentra krijgen daardoor per direct een loonsverhoging van 1,75%. Daarnaast wordt het werk voor oudere medewerkers minder belastend gemaakt.

 

Bij Albert Heijn zijn er al lange tijd onderhandelingen aan de gang rond een nieuwe cao en met de maatregelen wil Albert Heijn tonen dat het zijn beloftes wil nakomen. Het hoopt daarnaast natuurlijk dat de vakbonden hun acties zullen stopzetten. Die zijn echter ontevreden over de laatste gesprekken. “Albert Heijn had ons uitgenodigd, maar we zijn er niet uitgekomen”, zegt Özcan Colak van FNV. “Ze wilden geen afspraak maken over behoud van vaste banen. Daartegen wilde Albert Heijn wel afspraken maken over inzet van uitzendkrachten en flex medewerkers.”

 

De acties van de vakbonden gaan dan ook gewoon door en zullen volgens Colak zelfs opgeschaald worden. Wat dat exact inhoudt, wilde hij niet zeggen.

 

Ook bij concurrent Jumbo werden de onderhandelingen rond de cao op de spits gedreven, waarna het supermarktbedrijf om eenzijdig de lonen te verhogen. Dat leidde echter tot stakingen in de distributiecentra en uiteindelijk besloot Jumbo om de onderhandelingen met de vakbonden volledig stop te zetten en de cao te vervangen door een eigen arbeidsvoorwaarderegeling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.