Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan | RetailDetail

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan

Ook Carrefour België werkt aan vernieuwingsplan
Shutterstock

Niet enkel in Frankrijk wil Carrefour maatregelen nemen om de omzetten opnieuw te laten groeien, want ook de Belgische directie werkt al een tijdje aan een vernieuwingsplan. Daarbij worden vooral de hypermarkten onder de loep genomen.

Zondagopeningen

In België kende Carrefour vorig jaar nog wel een kleine groei van 0,6%, maar die groei was volledig te danken aan prijsstijgingen van 1,8%. De Belgische directie moet daarom op zoek naar manieren om de omzet sneller te laten groeien. Net als in Frankrijk zijn ook hier de hypermarkten het zorgenkind, want in tegenstelling tot bij de franchisewinkels zijn de cijfers daar allesbehalve positief.

 

Daarom werd in oktober al aan de vakbonden bekendgemaakt dat Carrefour winkels in toeristische centra ook op zondag wil openen. Daarvoor moet wel eerst een akkoord worden bereikt met de vakbonden, die niet meteen staan te springen om ook op zondag aan de slag te gaan. “De vakbonden verzetten zich tegen zondagopeningen, maar als het wettelijk kan - zoals in toeristische gebieden - dan werken we mee aan een regeling”, zegt Kristel Vandamme van vakbond LBC aan De Tijd. “We onderhandelen nog over het loon voor zondagswerk. Als een winkel nu op zondag opent, wordt het loon 300% uitbetaald. Dat wil de directie verlagen naar 200%.”

 

Daarnaast moeten alle hypermarkten op weekdagen om 8u de deuren openen. Nu doen ze dat om 8u30 of 9u. Dat vinden de vakbonden minder een probleem, al willen ze dan wel meer personeelsleden hebben.

 

Ontslagen?

Bij Carrefour België worden de plannen voorlopig nog wel ontkend, maar de vakbonden bevestigen dat de onderhandelingen daadwerkelijk aan de gang zijn. “Typisch Carrefour”, zegt Tom Van Droogenbroeck van vakbond ACLVB. “De plannen zijn voorgesteld op nationale vakbondsvergaderingen en ook in de winkels. Carrefour bereidt het personeel geleidelijk voor op wat komt.”

 

Voorlopig blijft het voor de vakbonden afwachten of al die vernieuwingen ook ontslagen met zich zullen meebrengen, omdat bijvoorbeeld de onrendabele hypermarkten de deuren moeten sluiten. In 2010 werden zo nog tien hypermarkten en vier supermarkten gesloten, waarbij 1.700 mensen hun baan verloren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.