Ook Douwe Egberts komt met aluminium koffiecapsules | RetailDetail

Ook Douwe Egberts komt met aluminium koffiecapsules

Ook Douwe Egberts komt met aluminium koffiecapsules
Shutterstock

Ook koffiebedrijf Jacobs Douwe Egberts lanceert deze week aluminium koffiecapsules in de supermarkten. Zo wil het de concurrentie met Nespresso en het Belgische Belmio verder aangaan.

Hogere winstmarge

Belmio verkoopt al langer aluminium capsules in de supermarkt, maar het doet dat op een veel kleinere schaal dan Jacobs Douwe Egberts. Lange tijd had Nespresso het alleenrecht op de verkoop van de aluminium capsules, maar een tijd geleden verloor het dat recht en dus hebben heel wat bedrijven zich op de ontwikkeling van eigen capsules gericht.

 

De meeste van die capsules worden van plastic gemaakt, maar volgens Jacobs Douwe Egberts houden aluminium cups de smaak en het aroma langer vast. Jacobs Douwe Egberts verkoopt zowel capsules onder het merk van L’Or als onder de vlag van Douwe Egberts. De nieuwe capsules zijn net iets goedkoper dan die van grote concurrent Nespresso.

 

De interesse van de koffiebedrijven in de capsules is geen toeval, want de winstmarge is een stuk groter dan bij gewone filterkoffie. “De consument betaalt vijf of zes cent voor een kop filterkoffie, maar voor een cupje al snel een kwartje”, zegt John Brands, die JDE Nederland leidt, aan het FD. Bovendien is het in tegenstelling tot de gewone filterkoffie ook een groeiende markt.

 

Douwe Egberts was met de Senseo in de beginperiode zelf een pionier op vlak van koffie per kopje, maar met de toenemende concurrentie is de verkoop van dat toestel de voorbije jaren sterk teruggevallen.

 

De aluminium capsules zijn niet de enige vernieuwing die Jacobs Douwe Egberts op de markt brengt. Zo komt er onder de merknaam Pickwick binnenkort een lijn luxethee Joy of Tea. Bij Douwe Egberts komen er dan weer een aantal biologische koffievarianten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen ze boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.