Ook Leader Price breekt met 'hard discount'-verleden

Ook Leader Price breekt met 'hard discount'

Ook Leader Price breekt met 'hard discount'
Groupe Casino

Leader Price, de ‘hard discount’-dochter van de Franse Groupe Casino, verandert het geweer van schouder. “Vandaag volstaan lage prijzen niet meer. De discount van de oude stempel verdwijnt”, hebben ze nu ook in Frankrijk begrepen.

 

15 à 20% meer omzet

Ooit was Leader Price ‑ de naam zegt het zelf ‑ dé prijsleider in het Franse distributielandschap. Dat was althans de bedoeling, maar de komst van Aldi en Lidl zorgde voor zware concurrentie. Dat diezelfde ‘hard discounters’ wereldwijd al enkele jaren ‑ met succes ‑ bezig zijn met een 'make-over' en een upgrade van zowel hun aanbod als hun winkels, heeft de Fransen nu ook aangezet om hun businessmodel te veranderen.

 

Tout le plaisir est pour vous.” Dat is de alleszeggende baseline van het nieuwe winkelformat. Klanten krijgen een beter ingerichte winkel, meer bio en lokale producten in het aanbod, een volledig herdachte wijnkelder en een groter versaanbod, onder meer vis. “Wij hebben diepgaande consumentenenquêtes uitgevoerd en dit concept beantwoordt aan een globale trend: vandaag volstaan lage prijzen niet meer. De discount van de oude stempel verdwijnt", zegt topvrouw Tina Schuler.

 

Leader Price heeft het nieuwe concept sinds oktober 2017 uitgetest in twee winkels. Met succes: “De omzet bleek gestegen met 15 à 20%.” Voor de directie het sein om de ‘upgrade’ over heel Frankrijk uit te rollen. Tegen eind dit jaar moeten al 120 van de 800 winkels zijn omgebouwd.

 

De keten telt in ons land negen vestigingen, allemaal in Wallonië. Of die ook een ‘upgrade’ ondergaan en, zo ja, wanneer, is nog niet bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.